יום שבת, 4 במאי 2013

למה כל כך קשה לנו ללמוד באמצעות מחשב ?

אינני זוכר את הפעם האחרונה שהזמנתי חופשה דרך סוכן נסיעות. גם לא את הפעם האחרונה שהזמנתי כרטיסים למופע דרך מוכר אנושי או שהתקשרתי למוקד כדי לבקש מספר טלפון. אני זוכר בוודאות שבעבר הרחוק היית צריך לדבר עם אנשים בשביל כל אחת מפעולות אלו (ורבות נוספות), ואני בהחלט לא מתגעגע.

למרות שטכנולוגיות למידה באמצעות מחשב קיימות כבר משנות ה-60. למרות שלמידה ממחשב היא היום אופציה ריאלית, איכותית ואפקטיבית ללמידה, ולמרות שכל הכלים זמינים - רובנו עדיין מבצעים למידה ממוקדת בכיתות מול מדריכה או מדריך. 

האם המדריכים בדרך להפוך לסוכני הביטוח הבאים ? אני חושב שיש עוד זמן. הנה כמה סיבות מדוע.

1. למידה זה לא כזה כיף.

למרות שאנחנו נורא אוהבים לשמוע על דברים חדשים ומגניבים, ואולי לשחק עם רעיונות חדשים או לטעום אותם בקטנה, למידה - במובן הזה של התעמקות ורכישת מיומנות חדשה עד שזו הופכת לטבע שני - זה דבר מאוד קשה. 

אני ניסיתי ללמוד פעם לנגן על גיטרה. גיליתי כמה זה קל לנגן 3 אקורדים כדי לשיר מסביב למדורה, ובאותה נשימה גיליתי גם כמה השקעה צריך כדי לנגן באמת. השקעה מהסוג של ביצוע אותה פעולה שוב. ושוב. ושוב. זה נראה מיותר אבל רק כך לומדים.

אז איך מדריך אנושי עוזר ? קל יותר לעשות דברים שנראים מיותרים כשמישהו אחר מבקש את זה מאתנו. אין לי הסבר לתופעה הזאת. 

2. הרבה יותר קל לחתוך באמצע משיעור ממוחשב.

כל עוד ההרצאה לא מזעזעת, מעטים מאתנו חותכים באמצע. זה כמעט לא דורש מאמץ להמשיך להקשיב. במחשב ? שניה וחצי של שעמום ואתה סוגר את הלומדה (או מתחיל להעביר קדימה את הסרטון, לראות אם ההמשך יותר מעניין). 
אם נשלב את זה עם סעיף (1) נגלה שכמעט בלתי אפשרי ללמוד ממחשב. חלק מחווית הלמידה תהיה משעממת, וכשכל כך קל לחתוך הסיכויים ללמידה אפקטיבית נמוכים מאוד.

3. למה לדחות למחר מה שאפשר לדחות למחרתיים ? 

אחד ההרגלים שסיגלתי במהלך 12 שנים במערכת החינוך נקרא דחיינות. הרעיון פשוט, אם יש לך מטלה לעשות, עדיף לעשות אותה כמה שיותר קרוב למועד ההגשה: מי יודע, עד אז אולי הכלב ימות, הפריץ ימות או שיבוא משיח. מה שבטוח אין טעם להתאמץ לחינם. 

אינני חושב שאני היחיד שכשעומדת מולו משימה לא כיפית, שאפשר לדחות אותה, יבחר באפשרות הדחייה. ועכשיו תגידו לי - מה יותר קל לדחות: שיעור ממוחשב שאפשר לפתוח בכל רגע נתון, או קורס שמועבר היום ואחרי זה לא תהיה עוד הזדמנות ? 

האם תוכנות מחשב, אם כן, יוכלו אי פעם להחליף מדריכים בשר ודם ? רק הזמן יגיד. בינתיים, בית ספר אחד ללימוד שפות כבר החליט לפתור את רוב הבעיות שהוצגו על ידי שילוב: לומדים באמצעות מחשב בכיתה עם מדריך אנושי שמשגיח שתשב ללמוד כל השעה. אולי באמת כך יראו לימודי העתיד. 

יש לכם רעיונות נוספים איך לשפר את חווית הלמידה באמצעות מחשב ? ספרו לי עליהם בתגובות !



2 תגובות:

  1. אין לי אלא להסכים.
    ניסיתי את הקורסים הכי מעניינים שעשויים הכי טוב, שיעורים קצרים של 5 דקות ב-Lynda.
    פרשתי אחרי עשרה שיעורים כאלה לכל היותר

    השבמחק
  2. כן אני עדיין מחפש דרכים לעשות קורס ממוחשב מעניין כדי להקליט את שלי.

    השבמחק