יום שבת, 11 במאי 2013

למקומות … היכון … רוץ ! שלושה שלבים בדרך להרצאה מנצחת


צריכים להעביר הרצאה ובקושי יש זמן לכתוב את השקפים ? פתגם סיני עתיק אומר שאם אין לך זמן לעשות משהו נכון, יהיה קשה מאוד למצוא זמן לעשות אותו פעם שנייה. אותו הדבר תופס גם לגבי הרצאות. הדרך הכי טובה ומהירה לכתוב הרצאה איכותית היא להשקיע באופן ממוקד בבניית ההרצאה, כדי שגם אתה וגם הקהל שלך תצאו מרוצים.

האמת היא שזה אפילו לא דורש יותר מדי השקעה: הנה תוכנית שלושת השלבים לכתיבת הרצאה מנצחת.

1. ברר פרטים על הקהל

השלב הראשון בכתיבת הרצאה מנצחת מתחיל בקהל. הרצאה היא קודם כל בשביל הקהל - אז כמו שלא היית קונה מתנה למישהו בלי לברר קודם מה הוא אוהב, גם הרצאה חייבת להתחיל בשאלה "מה מעניין את הקהל שלי". מרצים רבים מדלגים על השלב הזה, ומסתכנים בהעברת הרצאה שתשעמם את רוב האנשים שהגיעו. שים לב שגם אם העברת מראש את תקציר ההרצאה, מתוך מחשבה שרק מי שמתעניין בהרצאה יגיע, זה לא מספיק. רובנו לא קוראים את התקציר וגם אם קוראים לא תמיד מבינים אותו כמו שהתכוונת. 

אז איך כדאי לברר פרטים על הקהל ? מסתבר שזה די קל. אם מדובר בכנס מקצועי כדאי להתחיל בשיחה עם מארגן הכנס, לשאול מי היו בכנסים קודמים ומה מעניין אותם. אפשר ורצוי לברר האם היו הרצאות קודמות שאנשים אהבו, ומה לדעת המארגן היה מוצלח בהרצאות אלו. 
כנסים רבים מאורגנים היום באמצעות אתר Meetup. באתר זה אפשר לראות את השמות ופרופילי הפייסבוק של המשתתפים שאישרו הגעה. אם אתה מתכנן לדבר בכנס שמאורגן ב Meetup, החיים שלך הפכו בן רגע לפשוטים: הכנס לפרופיל לינקד-אין של 8-10 מהמשתתפים, נסה למצוא אם יש להם בלוג או אתר, איפה הם עובדים ומה מעניין אותם. 

זכור שהקהל שלך מגיע להרצאה עם ציפיות מסוימות. לכן, התוצאה של השלב הראשון צריכה להיות רשימה של משפטים, שאלות או קשיים שהאנשים שצריכים להגיע מתעניינים לגביהם. 

2. כתוב תקציר הרצאה ושקפים

אחרי שאתה יודע מי הולך להגיע, ואיזה דברים מעניינים אותם, אפשר לבחור את אחד הנושאים כרעיון מרכזי להרצאה ולהתחיל לכתוב. חשוב לבנות את הסיפור סביב אותו רעיון מרכזי שיעניין את המאזינים שלך. בואו ניקח דוגמא: הוזמנתם להעביר הרצאה על הקמת עסק חדש, וגיליתם בסעיף הקודם שהקהל שלכם מורכב משכירים קשי יום שבקושי סוגרים את החודש. כל אחד מהרעיונות הבאים יכול לעבוד בתור רעיון מרכזי להרצאה:

"הקמת עסק תעזור לכם לשפר את מצבכם הכלכלי"
"הקמת עסק הרבה יותר קלה וזולה ממה שחשבת"
"אתה יכול לשפר את מצבך הכלכלי עוד היום"

לעומת זאת, אם תנסו להשתמש באחד הרעיונות הבאים בתור רעיון מרכזי ההרצאה פשוט תכשל (למרות שעבור קהל אחר הם כנראה טובים מאוד):

"עצמאיים בעלי עסקים מאושרים יותר משכירים" (ובתגובה: מה אתה מבלבל את המוח על אושר ? אני לא סוגר את החודש)
"איך לשפר את סיכויי קבלת ההלוואה מהבנק" (ובתגובה: מי ייתן לי הלוואה ? אני כבר במינוס עצבני ולקחתי יותר מדי הלוואות)
"מדוע רוב העסקים כושלים כעבור שנה, ואיך העסק שלך יוכל לנצח את הסטטיסטיקה (ובתגובה: מה עסק ? לא סוגר את החודש)

אחרי שיש רעיון מרכזי שמתאים לקהל אפשר לבנות סביבו את ההרצאה, הדוגמאות (שיגיעו מעולם התוכן של הקהל שלכם), והקריאה לפעולה שבה תבקשו מהמאזינים לקום ולפעול כדי לשפר את מצבם הכלכלי (או כל רעיון אחר שניסיתם להעביר). 

3. בצע אימון יבש אחד לפחות

גם אם על הנייר כתבתם תקציר הרצאה ושקפים וזה נראה מעולה, אל תשכחו שאתם גם בני אדם - ובני אדם טועים. רף הריכוז שלנו משתנה לאורך זמן וכשאנו כותבים הרצאה קשה מאוד לשמור על ריכוז גבוה לאורך כל הדרך. מכירים את זה שאתם קוראים ספר, ואז מגלים שעופפתם בשתי פסקאות האחרונות וחוזרים אחורה ? כך קורה גם כשכותבים שקפים. ההבדל הוא שכשזה קורה בכתיבה רצף הטיעון נשבר, ופעמים רבות קשה לנו לגלות את השבירה. 

הדרך היחידה להבין שמשהו "לא עובד" ברצף הטיעון שלכם או באופן שבו אתם מעבירים את הרעיון המרכזי שבחרתם, היא לנסות בקול רם להעביר את ההרצאה עם השקפים, לפחות פעם אחת. בדרך זו אתם תגלו פתאום ששקף מסוים פשוט יושב במקום הלא נכון, או שצריך לוותר עליו לחלוטין. 

בשורה התחתונה עלינו לזכור שהרצאה היא העברה של רעיון לאנשים שרוצים לשמוע אותו. אם תבחרו רעיון מתאים לאנשים הרלוונטיים, ותעבירו אותו בצורה שהם יבינו, יש סיכוי טוב שההרצאה שלכם תהיה מסמר הערב. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה