יום שישי, 26 באפריל 2013

אל תשמרו את השאלות לסוף

אתמול הייתי בהופעה של יונתן גפן. בהופעה היו קטעים טובים יותר ופחות, אך כמו אומנים רבים, גפן שמר את הטוב לסוף וסיים בסיפור ושיר שכולם מכירים, שהשאירו טעם של עוד. אם עכשיו אני אנסה להזכר מה היה בהופעה, אלה הדברים הראשונים שיקפצו לי לראש ובהם אני אזכר קודם כל. כדי להזכר בקטעים אחרים אצטרך כנראה להתאמץ קצת.

בניגוד למופע שירה, בהרצאות נראה שאנו תמיד בוחרים בדרך הקלה ומסיימים אותן בצורה קצת משעממת.

נתחיל במצב היום - רוב ההרצאות בתחום הטכנולוגי שאני שומע (בתור קהל), מסתיימות באחת משתי אפשרויות: סיכום או שאלות הקהל.

עבור הרצאה טכנית של חצי שעה או שעה, לסיים בסיכום זה קצת מוזר. כמובן שאם הסיכום הוא מאוד שנון ומעלה רעיונות חדשים וטעם של עוד, ומתקצר את ההרצאה לפואנטה קצרה שאותה אנשים צריכים לזכור אז זה יכול לעבוד. אבל אם הסיכום הוא פשוט סקירה משעממת של הדברים שכבר הוזכרו (ההרצאה בהילוך מהיר) זה מהיר מדי בכדי להבין משהו, ופשוט קצת מיותר.

שאלות הקהל אופציה אפילו גרועה יותר. כמעט תמיד תעלה שאלה שמעניינת את מיעוט האנשים, ומי שהעלה אותה זה בדיוק הבן אדם שאוהב לחפור ולשאול מעבר, כך שהתשובה הופכת לדיאלוג ארוך ומייגע. בתור צופה בהרצאה שמסתיימת כך - מה כבר תוכל לזכור ? אם מישהו ישאל איך היה, הדבר הראשון שתזכר בו יהיה אותו חפרן והשאלה הלא רלוונטית.
כשמרצה מסיים הרצאה בשאלות לקהל, הוא בעצם אומר: אני לא יודע מה ישאיר עליכם את הרושם הכי טוב, אבל אני מקווה שאחת השאלות כאן תהיה מספיק מעניינת כדי שתצאו ממנה עם הרגשה טובה.

אז איך בכל זאת כדאי לסיים הרצאה ?

מומלץ לסיים הרצאה ברעיון חדש אך קצר, סיפור קטן ומעניין שיעביר את המסר שלכם במילים אחרות או בצורה קצת אחרת. כזה שייתן לאנשים עוגן להזכר בו כהם מנסים לזכור מה הם שמעו. אפשר גם לרענן בדיחה שהתחלתם כשפתחתם את ההרצאה.
דייויד פוג, למשל, סיים בהנפקת רשיון טכנולוגי לכל המשתתפים:
http://www.ted.com/talks/david_pogue_10_top_time_saving_tech_tips.html

טים ברנרס-לי סיים את ההרצאה על הדור הבא של האינטרנט בקריאה לפעולה:
http://www.ted.com/talks/tim_berners_lee_on_the_next_web.html

ואתם ? נסו לחשוב על הקהל שלכם ולסיים את ההרצאה במשהו שייתן להם תשובה זריזה כשחבריהם ישאלו איך היה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה