יום שישי, 5 באפריל 2013

הרצאה ללא טעויות ? אין דברים כאלה

בואו נתחיל בעובדות — רובנו לא אוהבים לטעות, במיוחד לא מול קהל חי.
אנחנו מוכנים לחיות עם זה אם אף אחד לא שם לב, אבל טעות מהסוג שאתה עומד מול הכיתה ובאמצע המורה מתפרצת עם הערה בסגנון ”כל מה שאמרת זה לא נכון. נסה שוב“ - טעות כזאת יכולה להיות מאוד לא נעימה.

למרות שסיימנו מזמן עם בית הספר והמבחנים, לפעמים נראה שרוחם של אלו עדיין דבוקה בנו.

כך קרה שכאשר שר האוצר החדש העלה לעמוד הפייסבוק שלו מסר עם טעות במספרים ועורר מהומת רשת לא קטנה, במקום לתקן ולהתמקד במסר הוא בחר להסביר לגולשים למה דווקא הם טועים ולא הוא.

כשאנו מדברים מול קהל (בין אם אמיתי או וירטואלי) אנו נמצאים בסיטואציה לא שגרתית. אנשים מאזינים או קוראים כל מילה שלנו, ואילו אנו נדרשים לדבר דקות ארוכות ולעתים אף שעות.

אם להיות הוגנים, השאלה האמיתית כאן איננה האם תעשו טעויות, אלא איך תתגברו עליהן ותעבירו את המסר בצורה הטובה ביותר. הנה הטיפים שלי לשבוע זה:

1. תרגלו התאוששות חכמה כבר בשלב האימונים


כשאתם עומדים מול המראה להתכונן ומתבלבלים במשפט, האינטואיציה הראשונית שלנו היא לעצור ולהתחיל שוב מההתחלה. כל עוד אתם לא מקליטים סצינה לסרט וידאו, אין שום סיבה לפרפקציוניזם הזה.
טעיתם במשפט בשלב האימונים ? חייכו, התנצלו, והמשיכו הלאה.

2. זכרו שהמסר יותר חשוב מאופן ההעברה


רוצים לספר לאנשים שאתם רואים אותם בגובה העיניים אבל דרך העברה מסוימת לא עבדה ? עצרו, קחו אוויר ונסו אחת אחרת. זה נכון במיוחד בהרצאות טכנולוגיות: לא פעם אני יושב בהרצאה של אנשים מוכשרים, שמנסים להראות קטע קוד או תוכנית על המסך, אבל מה - התוכנית לא עובדת.
יותר מדי אנשים מוכשרים בשלב הזה מתחילים לחפש את הטעות מול כולם, לפעמים גם 10 או 15 דקות. כך הם מאבדים זמן הרצאה יקר, גורמים למאזיניהם לאבד ריכוז ובסוף גם אם התוכנית עובדת כבר אף אחד לא מקשיב.
אם דוגמא אחת לא נכונה או לא עובדת, זה לא אומר שכל המסר שלך לא יעבור. זה רק אומר שצריך להציג דוגמא אחרת.

3. במהלך ההרצאה התמקדו בקהל שלכם, ולא בעצמכם


בוא נניח שאתה מעביר הרצאה על דברים מועילים שאפשר לעשות עם הגז הטבעי החדש שמצאו מול חופי ארצנו - ובמהלכה מישהו מפנה את תשומת לבך שבעצם אחת הדרכים שציינת לא יכולה לעבוד (עם הסבר מנומק ומייגע למה).
מרצה שמרוכז בעצמו יעצור את ההרצאה ויעבור לנהל דיון עם אותו מעיר מסתורי מהקהל, דיון שרוב האנשים מאבדים עניין בו במהירות. הדרך המהירה ביותר להגיע לדיון כזה, אגב, היא להתעקש על הנקודה שלך.
מרצה שמרוכז בקהל יעיר בזריזות ”נקודה מעניינת, אני צריך לבדוק אותה. למרות זאת אני בטוח שתסכים מהדרכים האחרות שהצגתי שלגז הטבעי שימושים רבים עבורנו“. תשובה כזאת מוציאה את העוקץ מכל דיון, ומשאירה את כולם ערניים. באופן כזה אפשר להתמקד בקהל ובמסר.

4. ואם הכל אבוד ? תמיד אפשר לצאת להפסקה


כאן זה כבר תלוי בנסיבות ובגודל האולם, אבל בהרצאות ארוכות מול קהל קטן עד בינוני תמיד אפשר לנצל את הטריק הזה ולהוציא את כולם להפסקה זריזה, בה תבדוק שוב את הנתונים ותתקן את מה שדורש תיקון.

טעויות קורות לכל אחד, גם בהרצאות, גם בכתיבה וגם בדיבור רגיל עם חברים ומשפחה. כל עוד לא ניקח אותן (או את עצמנו) יותר מדי ברצינות, נצליח להעביר מסרים חשובים ולהשפיע על הקהל שלנו.

גם לכם יש טעות מביכה שעשיתם בהרצאה ? ספרו לי עליה בתגובות !


2 תגובות:

  1. ראית?:
    http://www.slideshare.net/HubSpot/what-would-steve-do-10-lessons-from-the-worlds-most-captivating-presenters
    ?

    השבמחק
  2. לא בטוח מי הם סטיב, סקוט וברי (החתומים על המצגת), אבל לפי התוכן הם בטוח קוראים את הבלוג הזה :)

    השבמחק