יום שבת, 27 ביולי 2013

מדריך: 10 עצות למדריכי וידאו מקצועיים


אז אתם רוצים להקליט מדריך וידאו. במקרה שלי הצורך עלה מבקשות של תלמידים - במהלך הקורס רואים הרבה הדגמות וחומר, ולא תמיד כולם זוכרים את הכל בסוף. מדריכי וידאו מאפשרים לאנשים להיזכר בחומר גם אחרי הקורס ולראות את הדברים החשובים בצורה מעניינת יותר מטקסט יבש.

כדי שזה יצליח, מדריכי הוידאו שלכם צריכים להיות מעניינים, אינפורמטיביים, מדויקים וכיפיים לצפייה.

מדריך הוידאו הראשון שהקלטתי לא היה מוצלח. למעשה הוא היה כל כך גרוע שהלקוח שביקש ממני את המדריך מעולם לא השתמש בו (ואף דאג להבהיר לי זאת בשיחת טלפון מאוד לא נעימה). מאז אני חושב שהשתפרתי מאוד. אז כדי לתת לכם נקודת התחלה טובה יותר מזו שלי היתה, קבלו 10 עצות להקלטת מדריך הוידאו המקצועי הראשון שלכם.

1. בואו נתחיל מהקהל

הדבר הכי קשה כשמתחילים להקליט מדריך וידאו הוא להחליט מה להשאיר בחוץ. לא משנה איזה תוכן תרצה להעביר, יהיו חלקים שידרשו ידע קודם. אם תתחילו להסביר כל פיסת ידע קודם הדרושה להבנה אתם תאבדו צופים. מצד שני, אם תדלגו על דברים שהצופים שלכם לא יודעים גם תאבדו צופים.

העצה שלי כאן היא לא לפחד לאבד צופים. הדרך הנכונה היא להתחיל ממישהו ספציפי (עדיף שאתם מכירים) שאתם חושבים שיתעניין בסרטון שלכם, להשאיר את אותו הבן אדם בראש ולהניח ידע מוקדם לפי אותו הבן אדם שעבורו אתם מקליטים. כך לפחות יהיה מאזין אחד שלא יסגור את הסרטון באמצע.

2. קבעו זמנים קשיחים


למרות שזה מפתה פשוט להדליק את המיקרופון ולהתחיל לדבר ברגע שבחרנו קהל, יש עוד החלטה אחת חשובה שעליכם לקבל לפני שתוכלו להתחיל.
הנסיון שלי הראה שאם פשוט מקליטים ורואים כמה זמן זה לוקח קשה לייצר תהליך של שיפור. אבל, אם החלטנו על מסגרת זמן, יהיה לנו הרבה יותר קל להקליט כמה טייקים ולראות מה מהם יצא יותר טוב.
מסגרת זמן גם עוזרת למקד את הקהל שלנו. יש אנשים שישמחו לראות מדריך של 4-5 דקות על נושא ספציפי (אני ביניהם), ומצד שני יש אנשים שיעדיפו הסבר מלא של 35-40 דקות. הכל עובד כל עוד אתם עקביים.

3. עכשיו הקליטו טייק או שניים, ואז כתבו את התסריט


על פניו זה נשמע הפוך - לא עדיף קודם לכתוב מה רוצים להגיד לפני שמקליטים ? לי לפחות הנסיון הראה הפוך. אם אני מתחיל מלחשוב מה אני רוצה להגיד זה יכול לקחת הרבה מאוד זמן והתלבטויות, ובסוף אני לא אקליט את המדריך.
לעומת זאת, אם אני מתחיל מלהקליט דרך הדיבור וההסבר אני כבר מבין טוב יותר במה כדאי להתמקד ואיזה נקודות יותר קשות או קלות להבנה.
בצורה כזו הרבה יותר קל לכתוב את התסריט, ואז להמשיך בהקלטות עד שיוצא משהו שאתם שמחים אתו.

4. ועוד מילה על הקהל: דאגו שיהיה קל לנווט לכל חלק במדריך


אם החלטתם על מדריך של 4 דקות אין ממש מה לנווט, אבל אין כמעט נושא שאפשר להסביר אותו טוב ב-4 דקות בלבד. אפשרי להקליט אוסף מדריכים נפרדים וקצרים, או אופציה אחרת שעובדת היא להציג "תוכן עניינים" לוידאו. שקף ראשון הכולל את רשימת הנושאים ובאיזה נקודת זמן מועבר כל נושא.
בכל מקרה יש להבהיר בתחילת כל נושא שמתחילים נושא ומה הולך להיות בו, וכמובן בסיום מה ראינו עם סיכום ביניים (בדיוק כמו בהרצאה רגילה).

5. שקט בשידור - עדיף שלא.


הנקודה הזאת בעיניי מאוד שונה מאשר כשעומדים מול קהל בהרצאה פרונטלית. בעוד שבעמידה רגילה מול קהל מותר ואף רצוי לתת לדיבור לנוח קצת (זה עוזר גם למאזינים וגם לכם). הפסקה של 4-5 שניות במדריך וידאו מרגישה מוזר.
אם זה חד פעמי ואחרי זה חוזרים לדבר לא קרה כלום, אבל הפסקות תכופות פשוט יגרמו לאנשים לעשות דברים אחרים תוך כדי הצפייה במדריך, מה שלא תמיד מומלץ.
במדריכי וידאו קצרים אין בעייה, אבל אם אתם מקליטים מדריך ארוך נסו לחשוב על פיצול לכמה טייקים.

6. אין טעם להתאמץ להקליט פנים.


למרות שיש אנשים שזה מצליח להם, והפנים הנעימות שלהם מוסיפות פן אישי למדריך, אני חושב שבמדריך וידאו טכני זה מיותר. עדיף לתת לצופים להתמקד במה שחשוב, ולא לחשוב אם הבעת הפנים שלכם היתה מתאימה לקטע או לא.
מה גם שתוספת וידאו ממצלמת המחשב דורשת לכוון אותה בצורה מסוימת, לארגן את החדר בצורה מתאימה ועוד המון דברים קטנים שיכולים להתקלקל.

7. אין תחליף למיקרופון טוב.


הקול שלכם יישמע אחרת לגמרי במיקרופון הפנימי של המחשב לעומת מיקרופון חיצוני, וגם בחיצוניים יש פערי איכות. אני לא חושב שחייבים ללכת על ההכי טוב כאן, מיקרופון חיצוני שמתחבר ל USB בהחלט מספיק.
מה שכן מומלץ זה מיקרופון שייצמד לראש (למשל אלה עם האוזניות). כך אתם משאירים את הידיים פנויות להקליד או להעביר שקפים תוך כדי שמדברים.

8. אין תחליף לתוכנת עריכה טובה.


בין אם מדובר בהדבקה של כמה טייקים או חלקים מכל טייק, שינויי ווליום כתוצאה מקירבה (או ריחוק) מהמיקרופון, מחיקת רעשי רקע מיותרים - תוכנת עריכה טובה יכולה לעשות פלאים למדריך שלכם.
אם בכל זאת החלטתם ללכת על משהו בסיסי - וודאו שהתוכנה מצליחה לקודד את הסרט כך שהוא ישמור על איכותו גם אחרי העלאה לאינטרנט (יוטיוב או וימאו). אין דבר יותר מתסכל מלהקליט אוסף סרטונים גדול ואז לגלות שאי אפשר לראות את הטקסט שעל המסך.

אם אתם במק התוכנה המוצלחת ביותר נקראת Screen Flow:
http://www.telestream.net/screenflow/

9. נסו לצפות בסרטונים בעצמכם.


לא באותו רגע שהקלטתם (בייחוד אם ניסיתם הרבה טייקים כי אז אתם כבר משוחדים). אחרי שהגעתם לתוצאה משביעת רצון, התרחקו מהמחשב לכמה שעות ואז חזרו לצפות בזה. עדיין מרוצים ? מעולה אפשר להעלות לרשת.

10. והכי חשובה ההתמדה.


אני יודע שאני עברתי דרך ארוכה עם מדריכי וידאו. היום כבר יותר קל לי להקליט והסרטונים יוצאים מוצלחים בהרבה ממה שהיו כשהתחלתי. הדרך הנכונה להתקדם היא פשוט להתמיד ולהקליט עוד סרטונים (כולל על נושאים נוספים). כמו הרבה דברים בחיים גם מדריכי וידאו זה כנראה עניין של נסיון.

אלה מכם שיודעים לכתוב קוד מוזמנים לצפות במדריכי הוידאו שאני הקלטתי ולספר מה דעתכם בלינק:
http://mobileweb.ynonperek.com/videos

שכחתי משהו ? חושבים אחרת ? מסכימים עם העצות ? ספרו לי על זה בתגובות !



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה