יום שבת, 13 ביולי 2013

איך לדבר כמו מומחה על כל נושא שבעולם

כשלמדתי בתיכון לא כל כך אהבתי להכין שיעורי בית. לרוב האנשים זה לא הפריע פרט למורה למתמטיקה, שמשום מה תמיד בתחילת השיעור היתה מתעניינת אם הפעם לשם שינוי הכנתי שיעורים. מאחר ולא רציתי לאכזב אותה, עניתי בכל פעם שפתרתי רק חלק מן התרגילים. אם בשלב בדיקת השיעורים היא היתה מזמינה אותי ללוח להציג פתרון לתרגיל מסוים, תמיד יכולתי לענות שהתרגיל הספציפי הזה היה בחלק שלא פתרתי. 

לא לדעת כלום על נושא מסוים זה בעקרון לא נורא. יש נושאים שאני לא מבין בהם כלום, נושאים אחרים שאני מבין בהם מעט, ויש גם מעט נושאים שאני מבין בהם די טוב. מטבע הדברים, הכי קל לדבר על הסוג השלישי - אבל, מה קורה אם עולה הצורך לדבר גם על נושא שאתם לא הכי מומחים בו ? 
לדוגמא: החברה שבה אתם עובדים רוצה להציג בכנס כדי לצבור פרסום, והבוס החליט שדווקא אתם האנשים המתאימים ביותר לדבר בכנס. אה ושכחנו לספר, שנושא ההרצאה הוכתב על ידי מארגני הכנס. 

הרבה אנשים שאני מכיר ייבהלו מהאתגר. הפחד הוא תמיד לגמור כמו באותו שיעור מתמטיקה, רק בהיפוך הכסאות: תלמיד ישאל אותך שאלה ותצטרך להסביר במבוכה שאתה יודע רק חלק מן הנושא, והשאלה נמצאת בחלק שעליו לא התכוננת. לא כיף גדול.

זה כמובן לא חייב להיות כך.

אנשים מגיעים להרצאה מכל מיני סיבות, אחת מהן היא ללמוד משהו חדש. בתור מרצה למדתי שהמשהו החדש הזה ממש לא צריך להיות גדול - ואף עדיף שיהיה כמה שיותר קטן.
הדבר החשוב הוא להעביר רעיון טוב בצורה מעניינת.

בואו נחזור לחבר שלי שנדרש להעביר הרצאה על נושא שאינו מומחה בו, בכנס שהאנשים שמגיעים מכירים את אותו הנושא פחות או יותר באותה רמה כמו אותו חבר. כל מה שאותו חבר צריך לעשות כדי להעביר הרצאה טובה, הוא למצוא רעיון אחד, נקודת היאחזות אחת, שיחדשו או ישנו משהו לבאי הכנס, ולהעביר רעיון זה בצורה מעניינת. ככל שהרעיון קטן יותר, כך יהיה קל יותר לחבר להבין אותו ולהעביר אותו. 

אני אסביר באמצעות דוגמא: דוד הוא סוכן ביטוח המומחה בביטוחי רכב. בפירמה שבה הוא עובד החליטו להתרחב לתחום ביטוחי המשכנתאות. כדי להתחיל למצוא לקוחות הבוס הגדול החליט שנציג החברה חייב להעביר הרצאה בכנס על הזדמנויות בתחום הדיור (הרבה נוטלי משכנתאות לעתיד יהיו שם חשב הבוס, אז כדאי שיכירו את השם שלנו). מאחר ואיש בחברה לא מבין גדול בביטוחי משכנתאות, ודוד הוא סוכן מצטיין, הבוס תפס אותו לשיחה והטיל על דוד את המשימה.

יש אנשים שיבהלו מהמשימה, אך לא דוד שלנו. הוא הבין שאם יביא לקוחות מהכנס יש לו סיכוי טוב לקידום. השאלה: איך יוכל סוכן ביטוח רכב לדבר על שוק הדיור ?. דוד נזכר בפרסומת של מיקי חיימוביץ על ביטוח משכנתא ומיד התחיל לבדוק את התחום. הוא עבר על פוליסות ממספר חברות, גילה את המורכבות אבל גם את ההבדלים בפוליסות, ועבור כל סעיף שונה התחיל לבדוק באינטרנט האם היו תביעות בסעיף זה. 
לבסוף, מצא דוד את סעיף ביטוח צד ג' בביטוחי משכנתאות. הבנקים לא כוללים אותו, הפרטיים כן. נשמע כמו משהו שיכול להיות מעניין. 
דוד ניצל את מיומנויותיו בתור סוכן ביטוח להבין כמה תביעות היו על הסעיף הזה בשנה האחרונה, כמה אחוז מהאנשים קיבלו כספים או הפסידו בזכות ביטוח כזה או אחר, ולבסוף הגיע לנושא המרכזי של הרצאתו: "האם כדאי לעשות ביטוח משכנתא בבנק - התשובה האמיתית". 
במהלך ההרצאה, יציג דוד את כל הנתונים שגילה אודות סעיף ביטוחי צד ג בביטוח המשכנתא. למרות שהוא אינו מוכר ביטוחי משכנתא, הוא כבר יודע מספיק כדי לחדש לבאי הכנס דבר או שניים, וגם לענות על שאלותיהם. 

הרצאה מול קהל היא הרבה פעמים הזדמנות לקידום אישי או עסקי. אם היא הגיעה אליכם אני ממליץ לא לוותר עליה. גם אם ההרצאה לא בדיוק על הנושא שאתם מומחים בו, תמיד תוכלו למצוא תת-תחום מספיק קטן בתוך נושא ההרצאה, שבאמצעות שילוב של מחקר עיקש עם כישוריכם ומומחיותכם, תוכלו לגלות ולספר עליו משהו מעניין לקהל שלכם.

וכשזה קורה אל תשכחו להזמין אותי לשמוע :)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה