יום שבת, 2 ביוני 2012

אבל אין לי מה לכתוב


”אין לי כלום, שום דבר. אני יושב מול המסך כבר שעות ארוכות, הזמן הולך ואוזל, ראשי מתפוצץ מכאבים עזים ואני לא מצליח להתמקד במה שאני רוצה להגיד.“
  — סייד קשוע

אלא אם כן ניחנתם בכח-על לכתיבת טקסטים, ההכנה לכתיבת הרצאה הולכת להרגיש בדיוק כמו בתיאור הנ"ל. אולי קצת יותר קשה. אנו מתחילים מלאי כוונות טובות, עם רשימה של ראשי פרקים שצריך להכין עליהם הרצאה. מתיישבים מול המחשב ומתחילים לכתוב. בלי לשים לב, הפייסבוק פותח את עצמו, ומוכן להניח רק לצורך בדיקת חדשות דחופה ב ynet. שלוש שעות מאוחר יותר נשארנו עם אותם ראשי הפרקים בלבד.

מפה לשם אתם מגיעים ליום או יומיים לפני ההרצאה, מגלים שאין לכם מצגת, מאלתרים שקפים זריז-זריז רק כדי שיהיה משהו להראות ועל הכנה וחזרות אין מה לדבר.

מרצים טובים כותבים את הסיפור שלהם, ואת המצגת, הרבה זמן מראש. אנו מתאמנים עליה בקול רם לאורך כשבועיים שלפני ההרצאה, ובתקופה זו מזהים נקודות שלא עובדות ומשפרים אותן. הצעד הראשון בשביל שכל התהליך הזה יצליח הוא כתיבת הסיפור.

להלן מספר טיפים שיעזרו לכם בתהליך הכתיבה כדי לא להגיע בידיים ריקות ליום האחרון.

1. לפני הכתיבה

לפני שמתחילים לכתוב כדאי להקדיש כשבוע-שבועיים לתהליך המחקר. בשלב זה הקדישו כ 1-2 שעות בכל יום לאסוף חומרים רלוונטים על נושא ההרצאה. זה יכול להיות כתבות מעיתונים, שיטוט בפורומים בנושא, קריאה של ספרות מקצועית רלוונטית. כל מה שצריך כדי להכיר את קהל היעד הרלוונטי טוב יותר משהם מכירים את עצמם.
אם לדוגמא אתם נקראים להציג מסלולים ללקיחת משכנתא ביריד מכירת דירות לזוגות צעירים. השקיעו את תקופת המחקר להזמין זוג צעיר הנמצא בהליכי לקיחת משכנתא לכוס קפה, שמעו על הקשיים. קראו בפורומים באינטרנט, אספו כתבות רלוונטיות מעיתונים. בקיצור, הפכו עצמכם לזוג צעיר המחפש משכנתא לדירת מגורים.
בסיום תהליך המחקר עליכם להיות מסוגלים לענות על השאלות הבאות:
  1. מהם הקשיים המרכזיים שמאזין ממוצע להרצאה שלי חווה ? ( לדוגמא: זוג צעיר ממוצע מתלבט איזה מסלול משכנתא לקחת בהתחשב בהון העצמי שלו וביכולת ההשתכרות. יש יותר מדי מסלולים. לא יודעים מה לבחור).
  2. איזה פתרונות המאזין הממוצע ניסה עד כה ? מה עבד ? מה לא ? (לדוגמא: ניסה לבדוק באינטרנט אבל נשאר מבולבל).
  3. איך נושא ההרצאה שלי פותר את הבעייה ? (לדוגמא: ההרצאה תכלול מסלולים מומלצים לפי יכולת השתכרות והון ראשוני).
  4. מה מייחד את נושא ההרצאה שלי לעומת פתרונות אחרים לבעיה ? (לדוגמא: כל הפתרונות הקיימים כוללים הרבה מידע ואפשרויות, אני אתן תשובה ישירה לכל מצב).
  5. מה כדאי למאזין הממוצע לעשות בסיום ההרצאה שישפר את מצבו. (לקחת משכנתא ולקנות דירה ביריד - נו, בשביל זה הזמינו אותי להרצות לא ?).

2. תהליך הכתיבה

תהליך הכתיבה יחל רק כאשר יש לכם את כל האינפורמציה הדרושה לכתיבת סיפור. עכשיו כל מה שצריך זה לשלב את המידע שיש לכם לתוך תבנית של הרצאה. יש מספר תבניות שעובדות ועם הזמן תוכלו לנסות תבניות חדשות שיתאימו לקהל היעד שלכם.

תבנית מוכרת ועובדת נקראת AIDA, ראשי תיבות של: Attention, Interest, Desire, Action. כך זה יראה במצגת:

  1. תפסו את תשומת לב המאזינים על ידי סיפור טוב המעורר הזדהות. קחו אחת הבעיות הרלוונטיות אליהם שמצאתם בתהליך המחקר, וספרו איך זוג צעיר, בדיוק כמוהם, היה צריך לקחת משכנתא ולא ידע מה לבחור.
    היו ויזואליים בתיאוריכם ונסו שהסיפור יהיה כמה שיותר מעניין.
  2. לאחר שקיבלנו תשומת לב, אפשר להתחיל ליצור עניין. מקדו את הבעייה והגדירו אותה במילים, אפשר להוסיף כאן סקירה זריזה של הפתרונות הפופולריים ולמה הם לא עובדים.
  3. עכשיו הגיע הזמן להציג את נושא ההרצאה בתור משהו שפותר בעייה אמיתית של המאזינים. הדגישו את המאפיינים הייחודיים של מושא ההצגה שלכם, שגיליתם בשלב המחקר. בדוגמת המשכנתא, כאן זה השלב שנוכל להציג את "המדריך הפשוט לזוג הצעיר" שכולל טבלא ממוקדת איזו משכנתא כדאי לקחת.
  4. קריאה לפעולה: יש לסיים את הסיפור בקריאה ברורה לפעולה. השקופית או שתיים האחרונות במצגת צריכות להעביר את המסר מה אתם רוצים שאנשים יעשו, וגם לכלול את כל האמצעים הטכניים כדי שיוכלו לבצע את הפעולה (מספרי טלפון, כתובות של אתר אינטרנט ועוד).

כתיבת הרצאה היא באמת תהליך מורכב ועבור הרבה מרצים מתחילים יכולה לבלבל. לא ברור מה בדיוק לכתוב, איך להציג את הנושא בצורה מעניינת ואיך לא ללכת לאיבוד בין כל הפרטים שצריך לספר. הגישה שהצגתי בפוסט זה עובדת: היא גם תייצר עבורכם סיפור טוב וכתוצאה ממנו מצגת טובה, וגם תקל עליכם את תהליך הכתיבה ותשאיר זמן להתאמן גם על אופן ההעברה.

כתבתם מצגת מעניינת ורוצים לספר עליה ? יש לכם שיטות אחרות להתגבר על מחסומי כתיבה ? ספרו לי על זה בתגובות !

2 תגובות:

  1. ראשית, תודה על כל הכתבות!
    אני משתמש בתוכנית freemind לארגון חומר, בין אם זה להצגה או לתוכנית עבודה.
    זה כמובן בנוסף על מה שנאמר כאן.

    השבמחק
  2. freemind מעולה אני גם השתמשתי בה אבל לא מזמן עברתי ל
    https://trello.com/

    שווה לנסות

    השבמחק