יום שבת, 8 בדצמבר 2012

וובינר מעניין ? יש דברים כאלה !

מקור התמונה: 123rf.com
לאינטרנט יש פוטנציאל לשנות את הכל, להציג דרכים חדשות לעשות את הדברים הישנים. 
בתור מרצים האינטרנט פותח בפנינו עולם חדש של אפשרויות להגיע לקהלים חדשים על ידי העברת שיעור בוידאו באופן חי דרך הרשת. רק דמיינו את הפוטנציאל — לדבר מול קהל של עשרות אלפי אנשים, ולנהל שיחה אישית ואינטימית עם כל אחד מהם באותו הזמן. 

ולמרות ההתקדמות הטכנולוגית, רוב הוובינרים שתמצאו ברשת נראים מאוד דומה לשעור ”חי“ בכיתה, רק בלי החלק החי. מצגת עם הרבה טקסט, מרצה שמקריא את הטקסט הזה, ומאזינים שיושבים מול המחשב וקוראים מיילים בזמן שצופים בוובינר. 

אני חושב שהקושי עם וובינרים היום הוא שהם מועברים על ידי מדריכים מנוסים. 

כמו שהוצאות הספרים לא הצליחו להמציא את אמאזון, כמו שמדריכים בתנועות נוער לא הצליחו להמציא את פייסבוק, כך מדריכים שמגיעים מכיתה מתקשים להסתגל לפורמט החדש. 

לכן, הכנתי עבורכם מספר עצות איך לייצר וובינר שישאיר את המאזינים שלכם מרותקים לאורך כל השיעור. 

1. צרו דיאלוג

הדבר הגדול בוובינר שלא ניתן לבצע בכיתה הוא דיאלוג. שיעור שמועבר על ידי שני מרצים המתואמים ביניהם בצורת שיחה ישאיר את המאזינים בעניין. זכרו שמי שמקשיב לוובינר שלכם לא יכול לראות אתכם, ובצד השני, גם אתם לא מקבלים שום פידבק לאורך כל הוובינר. 

חוסר הפידבק יוצר הרבה פעמים שקיעה של המרצה לקול מונוטוני (וקצת משעמם). 

כשיוצרים שיחה, אנו מקבלים פידבק מיידי על המשפטים שלנו, מה שהופך את הדיבור למעניין יותר. בצד של המאזין, כל החלפת קול נותנת סימן שאפשר לחזור ולהקשיב, בדומה למעבר שקף או עצירה לשאלות בשיעור רגיל.

2. הזכירו את האג'נדה בכל הזדמנות

גם בשיעור רגיל חשוב להזכיר לכולם איפה אנחנו ולאן אנחנו הולכים, אבל בוובינר זה חשוב פי אלף. זכרו שבוובינר מאוד קל למאזינים להיעלם למספר דקות, והם אכן יעשו זאת. מאחר וובינר מועבר בזמן אמת (בניגוד להקלטה), מאזין שקם לקחת כוס מים וחוזר ירצה לדעת מה הוא הפסיד, כמה עוד נשאר ועל מה מדברים. 

ההמלצה שלי לאירוע וובינר חי היא לתזכר על האג'נדה כל 2-3 דקות. תנו לאנשים את ההזדמנות לנחות חזרה לתוך הוובינר בכל זמן, וכך הם ישמחו להשאר עד הסוף.

באותה נשימה אציין כי עצירת הדיבור בוובינר היא רעיון רע מאוד. לשתוק 2 דקות בפרטיות הבית זה כמובן פחות מביך מלשתוק 2 דקות על במה כשכולם מסתכלים, אבל האפקט על הקהל הוא אותו האפקט, ואף חמור יותר, מאחר והרבה יותר קל לעזוב וובינר. 
זוכרים שדיברתי על שיחה ? אם יש לכם שותף אפשר לחלק את הדיבור.

3. שאלות ותשובות עם הקהל זה נפלא

מכירים את זה שמעבירים שיעור ואז תלמיד אחד לא מפסיק לשאול שאלות שמעניינות רק אותו, וכולם צריכים לחכות שיסיים לשאול את השאלה ? אז בוובינר הוא יכול לכתוב לכם את השאלה בזמן שאתם מדברים וכל האחרים ממשיכים להאזין להרצאה. ולא רק הוא כמובן, כל אחד מהמשתתפים יכול לכתוב שאלות והערות כל הזמן בלי להפריע לשאר הכיתה. 

בוובינר אין צורך להפסיק או לתת זמן מיוחד לשאלות, אבל בהחלט רצוי להתייחס לכל שאלה שעולה מהמאזינים, לספר שמאזין שאל כך וכך, להסביר את התשובה שלו, והיתרון הגדול — אתם יכולים לעשות את זה בזמן שנוח לכם. 

התיחסות לשאלות הקהל ויצירת דיאלוג עם המאזינים שלכם ישאירו את המאזינים מחוברים, ינתבו את השיעור למקומות שמעניינים את כולם ויציגו מקרים מעניינים בתור דוגמאות. 

לסיכום, אם אתם רוצים לנצל את האינטרנט כדי להגיע לקהל רחב יותר — זה אפשרי ואף רצוי. כל מה שצריך הוא לשכוח את כל מה שאתם יודעים על הרצאות. אם תנתבו את הוובינר שלכם לכיוון של שיחה במקום העברת ידע, תגלו שיהיה לכם קל יותר למצוא מאזינים, ולהם קל יותר להשאר אתכם לאורך זמן. 

יש לכם רעיונות נוספים ללימודים ברשת ? ספרו לי על זה בתגובות ! 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה