יום שבת, 22 בדצמבר 2012

התכוננתם לסוף העולם והוא לא בא ? לפחות את ההרצאה שלכם תסיימו בזמן

מעבר לביצועים הטובים יותר או פחות, אחד הדברים שאני אוהב לראות בדה-וויס הוא כפתור הסיבוב. במקרים הבנאליים זה כמובן משמח לראות מישהו שרק פותח את הפה וכבר כל המנטורים מסתובבים עוד לפני הצליל הראשון, אבל המתח האמיתי של התוכנית מגיע מהסיבוב המאוחר. המתמודדת שממשיכה לשיר ורק בשנייה האחרונה או קצת לפני אחד המנטורים פתאום נדלק ומחליט להסתובב ולהכניס אותה לנבחרת.

בתור מתמודד בתוכנית אתה מקבל דקה וחצי לשיר, וכמובן שתמיד אפשר למשוך עוד כמה שניות או לחתוך קצת קודם, לפי השיר. עכשיו אם אתה מתמודד בתוכנית ומגיע לסוף השיר אבל אף מנטור לא הסתובב, אני חושב שהדבר הנכון ביותר הוא למשוך את הזמן כמה שרק אפשר — אולי לנסות לשיר שוב את הפזמון. מי יודע, אולי עוד שניה או שתיים תגרום למישהו להתחרט ולהסתובב.

בהרצאות המצב הוא הפוך. כשאתה עומד מול קהל חי ומדבר, כנראה שאם תחליט למשוך את זה עד שמישהו יסתובב (או עד שיזמינו משטרה) אתה תוכל בכיף להמשיך דקות ארוכות אחרי שעת הסיום. מסתבר שיש לזה אפילו שם: פיליבסטר, והשיאן הישראלי הוא מיכאל איתן שנאם במשך 10 שעות ו 7 דקות כדי לנמק את הסתייגויותיו לתקציב 1993.

בניגוד למשיכות הזמן המכוונות, רוב המרצים שאני מכיר נגררים למשיכות זמן לא מכוונות. אנו מתחילים להסביר נושא ומרוב שהנושא קרוב אל לבנו ובאמת מרתק, ממשיכים לדבר עליו הרבה אחרי שהשעון מצלצל כמעט בלי לשים לב. ולמה זה רע, בעצם ? הרי, מי לא ירצה להשאר לשמוע רק עוד סיפור אחרון (שבאמת מעביר טוב את הנקודה, ומחבר את כל ההרצאה יחד).

אז הנה קוראים יקרים רשימת הסיבות למה כדאי לכם לסיים הרצאה 3 דקות לפני הזמן, גם כשזה נראה ממש קשה לביצוע:

1. לכולם כבר יש תוכניות. כן, זה עשוי לבוא כהלם, אבל האמת שקבענו תוכניות לאחרי ההרצאה שלך, שעכשיו צריך לדחות.

2. האמת הכואבת היא, שרוב האנשים שמקשיבים להרצאה שלך מתרגשים קצת פחות ממך מהנושא. הם דווקא כן מסתכלים בשעון.

3. ובזמן שהם מסתכלים בשעון, הם מתחילים לארוז את הדברים, ולתהות בינם לבין עצמם האם כדאי לצאת מוקדם (לא נעים) או לחכות עוד דקה או שתיים... ומה לגבי הסיפור ש"תופר" את הכל יחד ? רובם כלל לא מקשיבים.

4. כי כשמסיימים קצת קודם אפשר להשאיר זמן לשאלות.

5. כי כשמסיימים קצת קודם אף אחד לא צריך לרוץ לרכבת, ואפשר לצאת ברוגע מהאולם.

6. כי אם זה לא ייגמר, לא נוכל להתגעגע אליך.

7. ובעיקר, כי אף מנטור לא הולך להסתובב בזמן שאתה מושך.

אז אלא אם כן שרית חדד יושבת בקהל שלכם עם כפתור הסיבוב, או שאתם מדברים כדי לעכב את סוף העולם, עשו לכולם טובה וסיימו את ההרצאה מוקדם. ואם יש לכם רעיונות נוספים למה כדאי לסיים כמה דקות קודם, אל תתביישו להשאיר אותם בתגובות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה