יום שבת, 27 באוקטובר 2012

מה המטרה של ההרצאה שלך ?

השבוע חבר ביקש את עזרתי בבניית הרצאה. אותו חבר נדרש להעביר שעה של הרצאה על נושא שהוא לא היה בקיא בו ב 100% וקצת נלחץ מהסיטואציה. הרי, הוא טען, אם אין לי נסיון מספיק בטכנולוגיה, מה אוכל לחדש לכל האנשים שם ?

מאחר והטיעון הזה עולה הרבה בהרצאות, נזכרתי בפעם הראשונה שאני העברתי קורס ג׳אווה. זה היה אחרי 4 שנים של נסיון בתור מתכנת ג׳אווה במשרה מלאה, כשחשבתי שאני יודע כל מה שאפשר לדעת על הטכנולוגיה.

לא לקח לי יותר ממספר שעות להבין כמה טעיתי...

השאלות של תלמידים שעבדו על פרויקטים שונים משלי, וגם חלק מהתרגילים שלא הצליחו בפעם הראשונה, עזרו לי להבין שיש קשר בין כמה המדריך מכיר את הטכנולוגיה לאיכות ההרצאה, אבל הוא הרבה יותר חלש ממה שאנו מדמיינים.

כדי שהרצאה תצליח, ולא משנה אם זה קורס של יומיים או הרצאה של שעה, אתה חייב להתחיל ממטרת ההרצאה - למה בכלל אתה הולך לדבר ? מה המסר שאתה רוצה להעביר ? עם מה אנשים יצאו בסוף ?
רק אחרי שהצלחת לגבש מטרה, אפשר להתחיל להתכונן להרצאה שתעמוד במטרה שהצבת. הנה כמה דוגמאות למטרות:

1. אני רוצה לגייס לקוחות חדשים לעסק
נניח שיש לך עסק של הפקת מסיבות ימי הולדת לילדי גן (כן, זה פורח בתקופה האחרונה), ואתה מגיע לדבר בכנס שחלק מהמשתתפים בו הם הורים לילדים בגיל המתאים. בגלל שהמטרה היא גיוס לקוחות, אפשר להתחיל את ההרצאה בסיפור מדליק על יום הולדת מוצלח במיוחד שהפקת - כולל תמונות והכל. אחרי זה אפשר להמשיך לסקירה של טרנדים חמים בתחום, מה עובד ומה לא עובד.

2. אני רוצה שעובדים חדשים יכירו טוב יותר את סביבת העבודה
הרצאה יכולה להיות גם פנים ארגונית. אם רוצים להכניס קבוצה של עובדים חדשים לעניינים ומהר כדאי להתחיל מסיפור קצר על איך להכיר את האנשים הנכונים בעבודה יכול לחסוך זמן, ולהמשיך במעבר על בעלי התפקיד בחברה. לא לשכוח לחלק דף עם כל המידע מסוכם.

3. אני רוצה שיותר אנשים ישתמשו בטכנולוגיה XYZ
גם כאן כדאי להתחיל בסיפור - אולי על מישהו שהשתמש בטכנולוגיה וזה חסך לו זמן וכאב ראש, אחרי זה להציג את המספרים ומה כל אחד צריך לעשות כדי להתחיל להשתמש בטכנולוגיה זו עוד היום.

מה שמעניין בדוגמאות אלו הוא שהכנה בה ומונחית מטרה להרצאה הרבה יותר חשובה מהיכרות עם עולם התוכן. מטבע הדברים לא כדאי לנסות ללמד את סבתא איך למצוץ ביצה, אבל עם הכנה נכונה ומונחית מטרה - אתה תצליח לחדש משהו אפילו לסבתא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה