יום שישי, 10 באוגוסט 2012

איך תזהה ותפתור את הבעיות האמיתיות בהרצאה שלך

123RF Stock Photos
בזמן האחרון קיבלתי מספר פניות מאנשים שרוצים לשפר את איכות ההרצאה שלהם אבל זה לא מצליח. הפונים הרגישו תקועים ברמת הרצאה מסוימת וכל תרגול לא עזר. הם התחילו לחשוב שאולי זה כל מה שהם מסוגלים, שזו רמת ההרצאה שהם יצליחו להגיע אליה ואולי פשוט אין להם את זה. התשובה שלי פשוטה:

אתה יכול להעביר הרצאה טובה משמעותית מזו שאתה מעביר היום.

כן, גם אתה שקורא עכשיו את הבלוג יכול להעביר הרצאה טובה משמעותית אם תשקיע את הזמן והאנרגיה בלפתור את הבעיות הנכונות והאמיתיות שמונעות ממך להשתפר.

1. למה חשוב לפתור בעיות אמיתיות

נשמע פשוט נכון ? מה בעצם האלטרנטיבה לפתרון בעיות אמיתיות ? מסתבר שהחיים קצת יותר מורכבים. 
נניח שאתה מלמד נושא ותלמיד שואל שאלה שאתה לא יודע. כתגובה אתה עונה תשובה מתחמקת או מאלתר, התלמיד ממשיך לחקור והדיאלוג המוזר הזה נמשך עד שהתלמיד מתייאש. כשאתה חוזר בסוף היום האינטואיציה הראשונית עשויה להיות:

1. שאלו אותי שאלה שלא ידעתי וזה סיבך אותי
2. אם רק הייתי יודע את התשובה ההרצאה היתה חלקה יותר
3. יש לי בעייה של ידע מקצועי

אבל זו טעות. בסיטואציה הנ"ל הבעייה לא היתה ידע מקצועי כי אם חוסר היכולת להגיד ”אני לא יודע“. לשפר את הידע המקצועי לא יעזור, כי תמיד מישהו ישאל שאלה שלא תדע.

הבעייה היא שכמעט תמיד קל יותר לפתור את הבעיות הלא אמיתיות מאשר בעיות אמיתיות.

הנזק בפתרון בעיות לא-אמיתיות הוא כפול: גם לא פתרת את הבעייה, ובנוסף השקעת הזמן והאנרגיה מייצרת ציפיה. כשהשיפור לא מגיע אפשר להכנס לתסכול ואז להתדרדרות. באנגלית קוראים לזה ”פול גז בניוטרל“.

2. איך מזהים ופותרים בעיות אמיתיות

זיהוי בעיות אמיתיות דורש כנות עצמית ואומץ. עליך להבין שאם אתה לא משפר את רמת ההרצאה שלך יש לזה סיבה, ואתה צריך למצוא את הסיבה ולפתור אותה. 

הצעד הראשון בפתרון בעיות אמיתיות הוא לא לתרץ. אל תגיד ”זה הכי טוב שאני מסוגל“. אני לא קונה את זה.

הנה מספר דרכים פרקטיות איך לזהות את הבעייה האמיתית שלך:

1. בקש ממרצה מנוסה שישב בהרצאה ויגיד לך בסוף מה אפשר לשפר. 

2. דבר עם אנשים מהקהל בסוף ההרצאה ושאל שאלות ממוקדות. נסה לבחון האם הם הבינו את הבעייה שאתה מציג, האם הם הבינו מה הפתרון שהצעת, האם הם הבינו את הקריאה לפעולה.

3. צלם את עצמך בוידאו וצפה.

4. תמיד תן את המייל שלך בסוף ההרצאה והדגש למאזינים שתשמח לקבל מהם מיילים. לפי השאלות שתקבל למייל תוכל לזהות נקודות חלשות ולשפר. 

5. פעל באופן סיסטמטי. אם ניסית לפתור בעייה שנראתה כמו בעייה אמיתית אך זה לא קידם אותך, המשך לחפש בעייה אחרת. 

אם אתה ממשיך להתאמן ועדיין תקוע, אתה כנראה מתאמן על הדברים הלא נכונים. אם זה המצב, או אם הצלחת לאתר בעיות אמיתיות ולפתור אותן — אני אשמח לשמוע. ספר לי על כך בתגובות. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה