יום שבת, 4 באוגוסט 2012

הדרך שלך להרצאה מעולה בכנס מקצועי

מזל טוב ! הוזמנתם לדבר בכנס מקצועי על התחום שלכם. כנס מקצועי הוא הזדמנות נפלאה לקבל חשיפה, להכיר אנשים חדשים ולבסס את מעמדכם בתחום. הדבר החשוב לזכור כשמגיעים לדבר בכנס מקצועי הוא מה הקהל רוצה לשמוע. הרצאה בכנס שונה ממקומות אחרים משני היבטים: היכרות עם הקהל ועמידה בזמנים.

בכנס מקצועי אתם לרוב לא מכירים את הקהל מראש. חלק מהצופים בכלל לא יודעים מראש על מה ההרצאה או מעולם לא שמעו עליכם. בנוסף, הזמן מאוד קצר — בין 20 ל 40 דקות. הדבר דומה למשחק קליעה למטרה בחדר חשוך עם חץ אחד, ולכן המשימה העיקרית שלכם בהרצאה בכנס היא: חשבו על רעיון פשוט, ספרו אותו ב 20 דקות, השאירו זמן לשאלות.

כדי להעביר הרצאה מעולה בכנס, שימו לב לנקודות הבאות:

1. מיקוד: מתחילים ברעיון ונשארים אתו

להתחיל ברעיון כולם מצליחים. כותרת ההרצאה היא סוג של רעיון אתו אתם מתחילים. הטריק הוא להתמיד. כל משפט שנאמר בהרצאה צריך לשרת את הרעיון המרכזי של ההרצאה, ולהבהיר אותו באופן מסוים. הקשר צריך להיות אדוק וקרוב. באחת ההרצאות בכנס לאחר 70% מההרצאה המרצה אמר משהו כמו "עד לפה הרקע התיאורטי ועכשיו נגיע לחלק המעניין". 

כדי שהרצאה בכנס מקצועי תצא מוצלחת היא צריכה לעבור בתוך תבנית יחסית נוקשה. תגיד מה אתה רוצה להגיד, תגיד את זה, ואז תסכם מה אמרת. אם יש רקע תיאורטי שימו לינק במצגת למאזין המתעניין.

2. לא הכל קשור אליכם

באירועים גדולים אנשים יוצאים מהרצאות כי קיבלו טלפון, עונים לסמסים באמצע הרצאה, מפטפטים עם מי שיושב לידם כי הוא אחד האנשים המשפיעים בתחומם וחייבים להחליף אתו כרטיסי ביקור, או סתם חולמים כי לא הספיקו לישון בלילה.
אם זה לא מאוד מפריע אני בדרך כלל מתעלם. אם זה מאוד מפריע אפשר להעיר בעדינות ולהמשיך הלאה. מה שהכי חשוב זה לא לעשות עניין.

אם עצרתם את ההרצאה כדי להעיר למישהו שמפטפט בשורה הראשונה, פגעתם בריכוז של 90% מהאולם שבכלל לא שמעו שהוא מפטפט ורק שמעו אתכם חזק וברור במיקרופון.

3. הביאו ציוד מהבית

לא כדאי להגיע ולגלות שהמחשב בכנס מריץ לינוקס בעוד שהמצגת שהכנתם היא ב PowerPoint. הסיפור גרוע יותר אם הציוד בכנס תקול, המחשב איטי, חיבור למטען לא עובד והוא נכנס להשהייה אחרי מספר דקות או כל צרה אחרת.

בנוסף, דאגו להביא שלט למצגות. הם לא זולים אבל קונים פעם אחת וזה מחזיק (אם שומרים עליו כמובן, אני כבר חיסלתי אחד). הדבר האחרון שאתם רוצים זה לצעוק "שקופית הבאה" לאומלל שיושב ליד המחשב בקצה השני של החדר כי חיבור המסך לא מספיק ארוך.

4. השאירו זמן לשאלות

באיזשהו מקום אתם ודאי יודעים שהרצאת ה 30 דקות שלכם תתחיל ב 10 דקות איחור כי המרצה הקודם דיבר יותר מדי, ובגלל שינויי לו"ז של הרגע האחרון תקבלו בסוף את המשבצת שלפני ארוחת הצהריים.

אז למה אתם כותבים מצגת שמספיקה ל 30 דקות לחוצות ?

הזכרתי בפוסט קודם את הקושי בעבודה עם זמנים אבל גם את החשיבות. הכינו מראש את ההרצאה ל 10 דקות פחות. מקסימום ישאר יותר זמן לשאלות.

5. השאירו מקום ל Follow-Up

אם הכנס טוב וההרצאה מעניינת, יהיו אנשים שירצו לשמוע עוד. אם יש לכם אתר שיש בו פרטים נוספים זה מעולה (אפשר לכתוב את הכתובת שלו בתחתית כל שקף, וגם בסוף ההרצאה להציג שיש אתר ושאנשים יכולים ללכת לשם).
גם אם אין אתר צריכה להיות לאנשים דרך לקבל את השקפים ורצוי להשאיר בשקפים כתובת מייל או מספר Online Resources לקוראים שמאוד התרגשו ממה שהיה לכם להגיד ורוצים לשמוע עוד.

6. קראו לפעולה

השארתי את החשוב ביותר לסוף. קריאה לפעולה בסוף ההרצאה נותנת טעם לכל ההרצאה. אם הסתיימה ההרצאה ואני לא יודע מה אני צריך לעשות עכשיו בעקבותיה מהר מאוד אשכח את כל מה שסיפרת לי.
קריאה לפעולה יכולה להיות הזמנה לקרוא עוד באתר שלכם, או הזמנה להצטרף למפגש מצומצם יותר של פעילים, או לשנות משהו בדרך החיים של הקהל שלך (ראה גארי יורופסקי והקריאה לטבעונות).

לסיכום, הרצאה בכנס אינה דומה להרצאה בנסיבות אחרות. הלו"ז הצפוף והמרקם האנושי מכריחים אותנו להיות מאוד ממוקדים במסר. כל מה שלא קולע בדיוק למטרה יופיע כקריאת הרחבה למתעניינים. היו ממוקדים במטרה ובקריאה לפעולה וכך גם אתם וגם המאזינים שלכם תצאו נשכרים.

העברתם הרצאה מעניינת בכנס ורוצים לספר על זה ? נכחתם בהרצאה משעממת ורוצים לחלוק ? ספרו לי בתגובות !

העברתם הרצאה ויצאה טוב ורוצים לספר על זה ? נכחתם בהרצאת אסון ורוצים לחלוק ? ספרו לי בתגובות ! 

2 תגובות:

  1. נקודות 2,3 הן חשובות מאד!! גם אני נתקלתי בהרבה הרצאות שבהן מדברים על הרקע התאוריטי במקום על הנושא במשך כמעט כל ההרצאה. מאד קשה להתרכז בעיקר ככה.

    השבמחק
    תשובות
    1. כן נדמה לי שאנשים פוחדים שהפואנטה שלהם "לא מספיקה" בשביל להחזיק הרצאה שלמה אז מוסיפים רקע תיאורטי.
      אני חושב שלהגיד מעט בצורה מעניינת עדיף בהרבה על להגיד הרבה דברים שקשה לעקוב אחריהם.

      מחק