יום שבת, 14 בספטמבר 2013

רוצה לדעת מה באמת הקהל חושב עליך?

ברור שכן! מנסיון בעבודה עם מרצים, ולמרות שלא נעים להודות בזה, כולם רוצים לדעת מה הקהל חשב עליהם. האם המסר עבר, האם אנשים התעניינו, האם הם יבואו שוב. אלה שאלות שכל מרצה שואל את עצמו בסוף הרצאה.
ברוב המקרים משובים על הרצאה הם יוזמה (או אינטרס) של מארגן האירוע שרוצה להרוויח. בשביל להרוויח מארגון אירועים צריך להביא את המרצים הטובים ביותר, ולכן יש הגיון כלכלי לנסות לדרג את המרצים כדי לדעת את מי להזמין בפעם הבאה.
העניין שבדרך כלל המשובים האלה לא מגיעים למרצים. המרצים הטובים יודעים שהם כאלה כי הם מוזמנים להרצות שוב. הפחות טובים נותרים להבין לבד.

גם במקרים בהם המשובים כן מגיעים למרצים, הרבה פעמים השאלות הרשומות בהם לא מספיק טובות כדי שמרצה יוכל להסיק מסקנות ולדעת מה לשפר. אני חושב שזה נובע מאותה הסיבה: מי שכותב את המשובים צריך אותם כדי לדעת את מי להזמין לפעם הבאה. יש מספיק מרצים ולכן הרבה יותר קל לקחת מרצה טוב מאשר לעזור למרצה בינוני להשתפר (עבור מישהו שתפקידו לארגן כנסים).

טופס משוב כזה יכול להגיד לך ש-29 משתתפים מאוד נהנו בהרצאה שלך וחושבים שאתה עשר, עוד 12 חשבו שהיה די בסדר ו-3 חשבו שההרצאה היתה משעממת מאוד.
לפעמים גם יוסיפו לזה תיאור מילולי, ואז אתה תקבל טופס שכולל הערות כאלה (פעמים רבות באותו הטופס):
1. ”ינון מרצה תותח ומקצועי, למדתי המון ונהניתי מכל רגע“
2. ”המרצה היה גרוע מאוד, לא יודע את החומר וחסר ידע מקצועי“

אז מה עושים כדי לדעת מה אנשים חשבו על ההרצאה שלך ואיך ניתן להשתפר לפעם הבאה?

1. דבר עם המשתתפים


הדבר הראשון והחשוב ביותר שמרצה צריך לעשות הוא להיות זמין למשתתפי ההרצאה. זמין זה אומר שאנשים יכולים לדבר אתך (כלומר אתה נשאר אחרי ההרצאה, נותן את כתובת המייל שלך ועושה חיים קלים למי שרוצה למצוא אותך ולדבר), אבל גם מרגישים בנוח לעשות כן.

הרבה אנשים לא אוהבים לקבל ביקורת או לתת אותה. לקבל ביקורת יכול להיות מביך, אבל כשאתה בא לתת ביקורת אתה מסתכן בעימות, ואין לנו כח לזה.

הדרך הכי טובה לגרום לאנשים להרגיש בנוח לדבר אתך היא לפנות אליהם בעצמך. לך אחרי ההרצאה לאנשים שנראים נחמדים בקהל ושאל את השאלות הבאות:
  - איך היתה ההרצאה שלי בהשוואה להרצאות אחרות ששמעת היום ?
  - האם היה נושא שרצית שאתייחס אליו, אך לא קיבל התייחסות ?
  - מה היה מעצבן בהרצאה ? מה אפשר היה לשפר לדעתך ?

אתם תגלו שכשאתם נגשים לאנשים ומתחילים שיחה, במיוחד בארץ, לכל אחד יש משהו להגיד. וזה דבר טוב.

2. דבר עם מארגן הכנס


להביא אנשים שיקשיבו להרצאות זה לא דבר קל. אני אסתכן בהשערה שרוב מארגני הכנסים מכירים אישית חלק משמעותי מהאנשים שמגיעים לכנס, ובהתחשב בעבודת השיווק שמארגני הכנס כבר ביצעו ערוץ התקשורת שלהם עם המשתתפים הוא הרבה יותר פתוח מאשר שלך.

אחרי שהעברת הרצאה בכנס תפוס שיחה קצרה עם המארגן, אפשר גם במייל. שאל את השאלות שהצעתי קודם ותראה מה יש להם להגיד. לא כולם ישתפו פעולה, לצערי יש יותר מדי אנשים שמעדיפים להגיד שהיה מצוין מאשר להסתכן בלפגוע, אבל אלה שכן יכולים לתת נקודת מבט טובה לשיפור בעתיד.

הדבר הכי קל למרצה זה לחכות לטפסים, לגלות שהיה טוב (או לא), ולהגיד שפעם הבאה יהיה יותר טוב. אבל התנהלות זו היא חסרת תועלת באותה מידה שהיא קלה. החיים לא נגמרים בסוף ההרצאה. צא החוצה, דבר עם הקהל ותשתפר לפעם הבאה.
רק כך ההרצאה הבאה שלך תהיה טובה יותר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה