יום שבת, 26 במאי 2012

גם מרצים מנוסים טועים בשפת גוף: התנועות שמומלץ לעשות בהרצאה, ואלה שלא.

בוא נודה בעובדות — האביזר החזותי החשוב ביותר בהרצאה הוא אתה. לא משנה כמה מלהיבה מצגת הפאואר פוינט שהכנת וגם לא השנדליר שתלוי על התקרה. כשאתה מתחיל לדבר כל העיניים ממוקדות בך. נשמע מלחיץ ? היית צריך להשאר במיטה.

מספיק מבט חטוף בשני המרצים הפוטנציאלים בתמונה כדי להחליט את מי מהם נרצה להזמין לדבר במסיבת העיתונאים לחשיפת מוצר חדש שפיתחנו.



למרות שכולנו מסוגלים לחוש טעויות בשפת גוף, מעטים יודעים להגדיר אותן או לתקן. בוא נתחיל מהגדרה. הביטוי שפת גוף מצומצם מדי. על מנת לתת למאזינים חוויה מושלמת, יש להבין את כל המסרים הלא-מילוליים שאנשים מקבלים במהלך ההרצאה, כולל כתוצאה מהופעה חיצונית של המרצה, בחירת האולם אופן הצגת המרצה, וגם תנועות והבעות פנים בזמן ההרצאה.

המסרים הלא מילוליים המועברים בהרצאה הם שיאפשרו לסיפור שלך לעבור לקהל.

באחת ההרצאות שהעברתי שהיתה פתוחה לקהל הרחב, ניגשה אליי מאזינה בסוף ההרצאה. ”ינון“ ,היא אמרה, ”למרות שלא הבנתי כלום היתה הרצאה מרתקת.“ כשאתה מעביר הרצאה עליך לזכור שאופן ההגשה הוא זה שמאפשר את ההקשבה. גם אם גילית את הסוד לאושר הנצחי, תצטרך לדעת לספר אותו כדי שאנשים יאזינו.


טעות 1: קפאון

כולנו נתקלנו בו, המרצה הקפוא. הוא עומד לו כמו פסל ליד הפודיום ופשוט לא זז. כדי להוסיף חטא על פשע, המרצה הקפוא גם יקריא מהדף וישתמש בטון מונוטוני. הנדיבים שבהם מעמעמים את האורות ומשתמשים במצגת, כך כולם יכולים לנמנם ללא הפרעה.

איך נמנעים ? אם מצאתם את עצמכם עומדים במקום לאורך זמן, תנסו לשנות מיקום על הבמה. העצה הכי טובה שאני קיבלתי בהיבט זה היתה במידת האפשר לרדת מהבמה ולהסתובב קצת בכיתה (אפשרי רק להרצאות קטנות). קשה מאוד לנמנם כשהמרצה עומד מעליך.

מה שלא תעשה, אל תוריד את העיניים מהקהל. מרצה שלא מסתכל על הקהל אומר למאזינים: ”אתם לא מעניינים אותי“.

טעות 2: קשר עין


כשמרצה מסתכל על המצגת במקום על הקהל הוא מעביר מסר מאוד ברור: אתם לא מעניינים אותי. מה הקהל חושב על זה ? ברוב המקרים, קהל שמרגיש שהמרצה לא מתעניין בו יאבד מהר מאוד את ההתעניינות במרצה. במצבים כאלה אנו מתחילים לראות אנשים בודקים מיילים, מסמסים ואף עוזבים את האולם.

איך נמנעים ? לא מסתכלים במצגת. ברוב האולמות ניתן לחבר מסך נוסף, אולי מסך המחשב שלך, שיופיע מול המרצה. אפשר להגניב מבט למסך הנוסף מדי פעם.

טעות 3: תנועה חוזרת


הכלל בתנועות גוף הוא פשוט: לכל תנועה יש משמעות. זוכר שסיפרנו שכולם מסתכלים עליך ? זה אומר שהם שמים לב לכל תנועה. לכל אחד יש תנועות לא רצוניות שהוא מבצע בזמן לחץ, רובנו כלל לא שמים לב אליהן. נסו להקליט את עצמכם בוידאו וחפשו תנועות חוזרות על עצמן שלא אומרות כלום. לא מצאתם ? ספרו בתגובות. מצאתם ? עכשיו מתחילים לעבוד.

איך נמנעים ? אחרי שיש לכם צילום וידאו של הרצאה, שימו לב מהן התנועות הלא רצוניות שאתם מבצעים. בהרצאה הבאה נסו במכוון להימנע מתנועה זו. היא מיותרת ומסיחה את דעת המאזינים.

יש לכם טיפים נוספים לשיפור שפת הגוף ? אשמח לשמוע בתגובות !

תגובה 1:

  1. כתבה מעולה! גם חשוב לא לעמוד עם ידיים שלובות בזמן הדיבור.

    השבמחק