יום שבת, 21 בדצמבר 2013

ומה אתם עושים אחרי שפישלתם בהרצאה?

תמונה באדיבות 123rf.com
אשה נכנסת לאולם להעביר הרצאה. חלק מהדברים שהיא אומרת מעוררים מחשבה, חלק מצחיקים, חלק מעבירים איזשהו מסר ובין כל החלקים יש גם לא מעט שטויות. החל מאי דיוקים קטנים, דרך ציון ״עובדות״ שלא נבדקו וכלה בחוסר הבנה מוחלט של חלקים מסוימים עליהם היא מדברת. הכל נאמר בבטחון ובסיום ההרצאה יש גם זמן לשאלות ומחיאות כפיים. רק מעטים הבחינו שהיא רחוקה מלהיות מומחית סייבר.

גבר נכנס לכיתה ללמד קורס על שפת תכנות מסוימת. הוא עובר עם המשתתפים על הספר, פותר אתם את התרגילים ומתבל את הכל בדוגמאות וסיפורים. בין העמודים והדוגמאות הוא גם מכניס הרבה מאוד אי דיוקים, עובדות שלא בדק עד הסוף ואפילו טעויות של ממש. בסיום הקורס הוא מקבל משוב טוב מרוב המשתתפים. רק מעטים הבחינו שהוא מעולם לא כתב כלום בשפת התכנות עליה דיבר.

כולנו השתתפנו בהרצאות מסוג זה. בתור משתתף בהרצאות אני שומע כל הזמן מרצים שההבנה המקצועית שלהם לא מספיק טובה בנושא עליו הם מדברים, וכמובן בתור מרצה לוקח הרבה מאוד זמן לפתח הבנה מקצועית מספיק טובה כדי ש-100% מהנוכחים יסתכלו על הידע המקצועי שלך בהערכה. בהרצאות הראשונות שתעבירו, יהיה מישהו בקהל שיודע יותר טוב מכם. יהיו שאלות שלא תדעו לענות עליהן ואתם תגידו שטויות. הדרך היחידה להמנע מזה היא לא לקום לדבר.

עכשיו בואו נחזור לסיפורים מההתחלה. מה היה קורה אם שתי ההרצאות היו מצולמות? כאן זה נהיה מעניין כי עכשיו כל מי שקצת לא אוהב את הסגנון של אחד המרצים יכול לשתף את הפאדיחה בין כל חבריו, שבתורם ישתפו בין כל חבריהם. ניתן אפילו לערוך קליפ ״המיטב״ שיחסוך לאנשים לצפות בהרצאות המלאות, ויאסוף רק את האי דיוקים מחוץ להקשרם. לפעמים קליפ כזה יכול אפילו להגיע לאלפי צפיות ויותר ביוטוב.

אבל השאלה המעניינת היא כמובן לא האם מרצה עשה פאדיחות או לא. השאלה היא האם הקהל שישב באולם למד משהו חדש, שינה משהו מהרגליו הישנים או התחיל לחשוב אחרת על דברים שלגביהם היה שרוי בקבעון. המטרה של הרצאה היא בסופו של דבר הקהל, לא המרצה.

כשרק התחלתי להעביר הרצאות חשבתי שאני יותר חכם מכל העולם, והתנדבתי להעביר קורס בשפת תכנות שלא כתבתי בה מעולם. השקעתי ימים ולילות לקרוא ולשנן את ספר הלימוד כדי להגיע מוכן לקורס, ובסופו אכן קיבלתי משובים לא רעים מרוב המשתתפים. משתתף אחד כתב לי במשוב באכזבה רבה שהוא שם לב שלא כתבתי מעולם בשפת התכנות הזאת, ואף פירט את כל הטעויות והפאדיחות שעשיתי. זה גרם לי להרגיש די רע.
אבל החלק המעניין של הסיפור קרה 3 שנים אחרי, כשפגשתי משתתף נוסף שהיה בקורס. הוא סיפר שאופן ההעברה והכלים שנתתי לו בקורס עזרו לו שנים קדימה. כל ה-3 שנים האחרונות הוא מתכנת בשפת התכנות הזו והרבה בזכות ההסברים שלי.

מאז העברתי מאות קורסים, חלקם טובים וחלקם פחות. אני בטוח שאם מישהו ייקח את כל השטויות שאמרתי בשנים האחרונות ויעשה מזה קליפ אני ארצה לקבור את עצמי מבושה. אבל אני גם בטוח שאם מישהו ייקח את כל הדברים הטובים ויעשה מהם קליפ זה יהיה שווה את הכל.
בשורה התחתונה, לכל מי שצפה בהרצאת פאדיחה כזו או אחרת והחליט בתגובה שהוא לעולם לא יעלה לדבר או יעביר הרצאה רק אבל רק אם הוא בטוח ב-200% במה שהוא אומר, תדעו שאין דבר כזה 200% וגם לא 100%. הדרך היחידה לדעת שההרצאה שלך טובה היא להעביר אותה מול אנשים אמיתיים, ולקחת את הסיכון. אחרי זה עושים את שוב, ושוב, ושוב, עד שזה מצליח. מה שאני עושה אחרי שפישלתי בהרצאה, אם כן, הוא להמשיך להרצות. בסוף זה מצליח.


7 תגובות:

  1. אולי לא כתבת מעולם בשפה הפסציפית - אבל אני מניח שכדי ללמד נערים תכנות, תכננת בעצמך לא מעט, ומכאן הידע והניסיון שהעברת לילדים.

    אבל, אם היית גובה כסף (מהתלמידים, מביה"ס, או מכל גוף אחר) בטענה כי אתה *מומחה* לשפת C (נניח), למרות שלא רק שמעולם לא כתבת בה, גם מעולם לא כתבת שום דבר רציני בשום שפה.
    את הידע שאתה מעביר, רכשת מגוגל, ע"י ליקוט של רסיסי מידע על תכנות (ובינהם, גם כמה pranks לגבי תכנות, שכמובן, אינך מסוגל לזהות), שאותם אתה מחבר לכדי הרצאה בהמון בולשיט טהור, ושקרים מופלגים (נניח, שסביבת התכנות הכי טובה היא אקסצ'יינג' 2008, שאתה עובד על הסביבה הזו בביתך).

    ואת ההרצאה הזו, היית מעביר, תוך שאתה מסתמך על ביטחון עצמי, ועל כך שהתלמידים עצמם לא יודעים דבר לגבי תכנות, ולכן הם לא יכולים לשים לב שאתה בעצמך חסר כל ידע בתחום - האם היית מצדיק את עצמך? האם היית מגבה את עצמך?

    האם זה תקין להציג את עצמך כמומחה למשהו ש"למדת" אתמול בלילה מגוגל?
    האם זה תקין לשקר במהלך הרצאה, רק כדי שלא ידעו שאתה לא יודע משהו?
    ***האם זה תקין לגבות על כך כסף מאנשים?***

    מגיע לשרלטנית שיצלבו אותה, ושתאבד את עבודתה - קריא, את עסקי השרלטנות שלה.

    השבמחק
  2. במחשבה שניה, במקום לקטרג עליה - אני אניח את זה כאן:
    https://members.isoc.org.il/node/65051/

    הצגת השרלטנות שלה בצורה המובהקת ביותר

    השבמחק
  3. תגיד לי, אתה אמיתי?
    אם מישהו קם בהרצאה ושואל אותך שאלה שאתה לא יודע את התשובה עליה אתה לא אמור לשקר או להעמיד פנים שאתה יודע או בלשונך "לדבר שטויות", אתה אמור להגיד "שאלה טובה ואני לא יודע את התשובה עליה", כל דבר אחר זה לשקר לקהל שלך, ולפי הגישה הקלילה שלך כלפי שרלטנים שמציגים עצמם למומחים אני מנחש כי שיקרת לא מעט לקהל במהלך מאות ההרצאות שהעברת.
    רחמיי על המאזינים שלך, גם אם הם למדו משהו חדש, פירות העץ המורעל הם תמיד מורעלים.

    השבמחק
  4. הי ותודה על התגובות. אני רוצה לנצל את ההערות שלכם בכדי לחדד את הפוסט.

    למרות שהסיבה לפוסט היתה פרשיית מומחית הסייבר, אני לא הייתי בהרצאה שלה ורק ראיתי את הסרטונים ביוטוב. מסיבה זו גם נמנעתי מלציין את הפרטים בגוף הפוסט.

    מה שכן חשוב להבין שגם אנשים מאוד מיומנים עושים טעויות, וגם אנשים שמכירים טוב נושא מסוים לפעמים נגררים בהרצאה לדבר על נושאים שאותם הם פחות מכירים. ככל שלאנשים יש יותר נסיון בהצגה מול קהל הדברים האלה קורים פחות.

    להרחבה בנושא התמודדות עם שאלות הקהל גם כשלא יודעים כדאי לקרוא את הפוסט שלי כאן:
    http://publicspeakr.blogspot.co.il/2013/10/3.html

    בנוסף, לשאלת השרלטנות או ההצגה כמומחה: כל אחד יכול לכתוב לעצמו כל טייטל שירצה. לפני שאני נכנס להרצאה אני מריץ גוגל על המרצה להבין לאן אני נכנס. כשמישהו מומחה בתחום גוגל יודע להגיד את זה. אני בהחלט ממליץ לכולם לעשות את אותו הדבר אם חשוב לכם לצמצם סיכונים.
    הנסיון שלי כמאזין לא ממש הראה קשר ישיר בין רמת המומחיות של המרצה לבין כמה ההרצאה היתה מעניינת (לפעמים דווקא אנשים בתחילת דרכם היו יותר מעניינים ומחדשים ממומחים וותיקים).

    השבמחק
  5. אין לי בעיה עם מרצים שלא יודעים דבר כזה או אחר.
    יש לי בעיה כשמשקרים לי בפנים, אומרים או מסתמכים על "עובדות" שפשוט אינן נכונות ועושים טעויות חמורות (אני לא מדבר על אי דיוקים או טעויות קטנות).
    גם אני העברתי לא מעט הרצאות וסדנאות בחיים וגם אני לא תמיד ידעתי הכל, במקרה כזה אני אומר בגלוי שאין לי תשובה כרגע ואני אבדוק ואחזור לאותו בן אדם (היו אף פעמים עם המסגרת איפשרה שבדקנו ביחד תוך כדי). זו לא בושה לא לדעת משהו בנושא שאתה מרצה בו כל עוד שאתה כן יודעה ומכיר היטב את התוכן של ההרצה שהכנת (ולא למדת אותו לילה לפני), זה כן בושה לשקר ולהטעות את הכהל שלך.
    למען האמת קצת מפחיד אותי לחשוב שגברת עג"ג הרצתה גם במערכת הביטחון והצבא.

    השבמחק
  6. הי אלכס,

    אני מסכים וכמו שכתבתי בתגובה הקודמת אני לא הייתי בהרצאה ולא מחפש כאן להגן על אף אחד שאינני מכיר.

    עם זאת אני חושב שצריך להזהר מלשפוט הרצאה של 3 שעות על פי קליפ ״הרגעים הגדולים״, במיוחד לאור מחיאות הכפיים והאהדה שהיא קיבלה מהקהל.
    כולם מפשלים לפעמים ואני בטוח שאפשר להכין קליפ מצחיק בסגנון זה כמעט על כל הרצאה מספיק ארוכה...

    השבמחק