יום שבת, 7 ביולי 2012

7 טיפים שיעזרו לכם להתאמן לקראת ההרצאה הבאה

Copyright (c) 123RF Stock Photos
עד כמה נינוחים הרגשתם בפעם האחרונה שהעברתם הרצאה ? האם שמתם לב להבעות הפנים של האנשים בקהל ? האם חייכתם אליהם בחזרה ? אם מצאתם את עצמכם מתרכזים יותר בשקפים מאשר בקהל, אם קשה לכם לזכור למי ומתי חייכתם במהלך ההרצאה, וכמה אנשים בדקו את המייל במקום להקשיב — כנראה דילגתם על שלב האימון להרצאה. 


הרצאה מול קהל דומה לסרט. בצפייה הראשונה אנחנו במתח, האם הגיבור ישרוד, האם יציל את הנערה, מה הולך לבוא. בצפייה השניה אנחנו כבר יותר רגועים, ואפשר לשים לב לנקודות שוליות יותר בעלילה. אותו הדבר בהרצאה. רק אחרי שהעברנו את ההרצאה מספר רב של פעמים, הקשב שלנו פנוי לאנשים שמולנו, לדברים שמעניינים אותם (או שלא מעניינים). אנו יכולים לשים לב מתי צריך לדבר יותר לאט, מתי לדלג על כמה שקפים, ומתי לתת יותר מקום לשאלות.

כל זה לא יקרה, כמובן, אם אנחנו במתח מה יהיה בשקף הבא.
הדבר החשוב לזכור כאן הוא שהרצאה איננה מבחן בעל פה. האנשים שמקשיבים לכם רוצים לשמוע סיפור מעניין. להסתכל על שקף ולהסביר מה כתוב בו לרוב לא מספיק.
כדי לייצר תהליך אימון אפקטיבי להרצאה, שיאפשר לכם לשים את הפוקוס על הקהל ולא על השקפים, אספתי עבורכם שבעה טיפים שעובדים בשבילי.
 
איך מתאמנים לקראת הרצאה, על מה לשים דגש

1. מתאמנים בקול רם
כן אני יודע שהקול הקטן שבראש שלכם אמר את ההרצאה 15 פעמים כבר. אם זה לא בקול רם זה פשוט לא נחשב. אותו קול קטן בראש הוא לרוב רמאי לא קטן, והוא ישמח "להחליק" כל מעידה או חוסר בהירות ברצף. אתם אפילו לא תשימו לב שיש מוקש עד שתגיעו לקהל אמיתי.
כמה צריך להתאמן ? אני לרוב מתאמן עד שאני מצליח להעביר את כל ההרצאה בלי להביט בשקפים כלל. במצב כזה אני יודע שהקשב שלי הולך להיות אך ורק על הקהל.

2. גיוון
בכל פעם שאתם מתאמנים, נסו לשנות קצת את הניסוחים או המילים. המטרה כאן היא להימנע משינון כדי שההרצאה לא תשמע רובוטית. כשאני מתאמן להרצאה אני אף פעם לא יודע מה יהיו המילים המדויקות שאשתמש בהן בפועל על הבמה. זה גם לא מאוד חשוב. אני כן יודע מה הסיפור שאני רוצה לספר.

3. שימו לב לזמנים
האימון נותן לנו הזדמנות להבין כמה זמן כל חלק בהרצאה לוקח. קחו בחשבון שהאימון תמיד רץ מהר יותר מהרצאה אמיתית (אין שאלות מהקהל, אין בעיות טכניות). ועוד לגבי זמנים - הקפידו להשאיר זמן לשאלות.

4. אימון מול קהל אמיתי
במידת האפשר, מצאו קהל אמיתי להתאמן מולו. אפילו אם הקהל מורכב מחבר או שניים, עצם זה שמישהו אחר מקשיב ויכול לשאול שאלות מאפשר להסתכל מעוד זווית על ההרצאה ולזהות מוקשים.


5. הכינו רשימה של שאלות שהקהל צפוי לשאול
זו נקודה קשה, כי האמת היא שכמה שלא תתאמצו כאן הקהל תמיד יצליח להפתיע. למרות זאת, לחשוב איזה שאלות עלולות להיות חושף זווית נוספת של ההרצאה, ומאפשר עוד סיבוב של חזרות כדי להבהיר טוב יותר נקודות בעייתיות.
חשוב לא לבוא עם יותר מדי ציפיות בסעיף זה. בדרך כלל רק בפעם השלישית או הרביעית שאני מעביר את אותה ההרצאה אני כבר יודע מראש מה יהיו השאלות.

6. עברו שוב על הפתיחה והסיום. ושוב. ושוב.
שני החלקים החשובים ביותר בהרצאה הם הפתיחה והסיום. את האמצע אתם כמעט תמיד תצליחו לא רע.

7. הקלטה
החלק הזה דורש לעשות את הקשה מכל - לשמוע את ההרצאה שלך. מפחיד ? מלחיץ ? משעמם ? הנה נקודה למחשבה, אם אתה לא מסוגל לשבת ולשמוע את ההרצאה, למה אתה חושב שהקהל שלך ירגיש אחרת. לא להתבייש, להקליט, לצפות ולשפר. היום עם הפלאפון זה קל מאי פעם.

הכנה נאותה להרצאה תאפשר לכם להגיע ולהתמקד בדברים החשובים: לחייך לאנשים שבקהל, לייצר קשר רגשי, לשמוע מה מעניין אותם ולהתאים את התוכן לאנשים שמולכם. נסו את זה בהרצאה הבאה שלכם וספרו לי איך הלך בתגובות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה