יום שבת, 16 בנובמבר 2013

איך להשתמש בוובינר כדי להגדיל את הקהל שלכם. ראיון אורחת עם רותי ניסנבאום.

האינטרנט כבר שינה וימשיך לשנות הרבה מאוד בחיים שלנו, הפרטיים והמקצועיים. דיבור מול קהל אינו יוצא דופן. עם העלייה ברוחב הפס והכניסה של וידאו מקוון לחיינו, וובינרים, שהם שעורים מקוונים, עוברים לקידמת הבמה.
השבוע הצטרפה אליי לשיחה רותי ניסנבאום, מנכ״לית Internet4biz. החברה של רותי עוסקת בפיתוח כלים לשיווק באינטרנט ועוזרת לעסקים להגיע ליותר לקוחות דרך הרשת. מסתבר שאחד הכלים היעילים ביותר להגיע לאנשים הוא הוובינר. וובינר מאפשר לבעל העסק לשתף מסר מעמיק עם קהל גדול.
רותי הסכימה לשתף אתנו מספר טיפים חשובים לעבודה נכונה עם וובינרים.

ינון: היי רותי וברוכה הבאה. לקוראים שלא מכירים את פעילותך, ספרי בכמה מילים עלייך ואיך התחלת להנחות וובינרים.

רותי: אני נמצאת בעולם האינטרנט כבר 13 שנה לאחר הרבה שנים של תכנות מערכות גדולות וקטנות. כל ההתפתחויות הטכנולוגיות מסקרנות אותי ואני מה שנקרא early adopter.
יחד עם האהבה לטכנולוגיה אני אוהבת לחלוק עם אנשים מה שאני עושה, מתלהבת כמו קטנה מדברים חדשים ואוהבת לשתף וללמד אנשים.

נחשפתי לוובינרים לפני קצת יותר מ-4 שנים. שותפה שלחה לי קישור והתחלתי לשמוע הרצאות. זה היה כמו הרבה דברים, זה נשמע נהדר ”אבל זה לא בשבילי“. נראה כאילו רק הגדולים והמנוסים יכולים לעשות זאת. אחרי כמה חודשים החלטנו לעשות וובינר. אני זוכרת את ההתרגשות כאשר ראיתי שהנושא שבחרנו עורר עניין ואנשים ונרשמו. עשינו זאת באמצעות מערכת GOTOWEBINAR שהייתה תמיד המערכת המקצועית לוובינרים.
מהר מאד למדתי להפעיל את המערכת וללוות עסקים שרצו להשתמש בכלי לקידום העסק.
אחד הדברים החשובים למרצה הוא קשר עין עם המאזינים, להבין מי מרוכז ומי קצת מעופף כדי להתאים את הקצב. מה את עושה בוובינר כדי לשמור על קשר עם המאזינים? 
מצד אחד, וובניר לא יכול להחליף את ההרצאות הפרונטאליות כאשר רוצים קשר עין ויש עדיין אנשים שמתנגדים לקורסים מוקלטים או קורסים עם וובינרים. מצד שני, יש כלים בוובינר שיכולים לעזור לשמור על הקשר עם הקהל ולהשאיר אותם ליד המחשב במשך השיחה.

לדוגמא, ניתן להוסיף בטופס הרישום לוובינר שאלה שמסקרנת את הגולש ושירצה לשמוע תשובה בוובינר. יש מרצים אשר מכינים דפי עבודה והגולשים ממלאים את התשובות תוך כדי וובינר.
אפשרות נוספת היא שילוב שאלות למרצה. יש מערכות בהן רק המרצה רואה את השאלות ויש מערכות בהן כולם יכולים לקרוא את השאלות. כלי נוסף שיש בחלק מהמערכות הוא כלי של סקרים ואז על המסך מופיעים טפסים עם השאלות. הכלי הוא מצויין כי יש התערבות של המאזינים. רובם מסוקרנים לדעת האם המאזינים האחרים גם עונים תשובות דומות.
ומה אחוזי הנשירה בוובינרים שאת מעבירה? האם יש טכניקות כדי לגרום לפחות אנשים לעזוב באמצע? או שאולי זה בעצם לא כל כך נורא?

צריך להבין שהמספרים בוובינרים הם שונים מהמספרים בהרצאה פרונטלית. קודם כל, מגיעים לוובינר בזמן אמת רק כשליש מהנרשמים. חלקם מאחרים, חלק גדול נמצא במשך כל ההרצאה אבל יש כאלה שעוזבים וחוזרים. לא תמיד ניתן לראות את המספרים האלה, שוב, תלוי במערכת שמשתמשים בה.

כדי לשמור את האנשים ניתן להשתמש בטכניקות שהוזכרו קודם (דפי עבודה וסקרים) וגם צריך לתכנן את ההרצאה/הדרכה בצורה כזאת שתתן תמריץ לאנשים להשאר. למשל, לספר שבסוף ההצראה תהיה הצעה של מוצר חינמי/ מוצר בהנחה גדולה ושכדאי להישאר עד הסוף.

אפשר גם לשאול שאלות ולתת פרס למי שעונה נכון במקום ראשון.
אמשיך בווידוי: בעבר ניסיתי להעביר וובינר ודווקא ההיענות היתה גבוהה. נרשמו כ-600 משתתפים לאירוע, ובסוף בגלל בעיות טכניות לא הצלחתי להעביר אפילו משפט, ונאלצתי לבטל ולשלוח לנרשמים הקלטה במקום. באיזה כלים טכניים את משתמשת כדי להעביר וובינרים ? האם יש המלצה למספר המשתתפים ?

קודם כל, כל הכבוד שבפעם הראשונה נרשמו כל כך הרבה אנשים. אין לי המלצה למספר המשתתפים, כמה שיותר!! אני חייבת להסכים שיש תקלות וצריך לשמור על קור רוח.

כאשר אני מעבירה וובינר אני מדליקה יותר ממחשב אחד ואם זה אפשרי, כל מחשב מחובר לאינטרנט דרך ספק אחר. אחת האופציות היא להשתמש בסטיק של חברה סלולרית אבל צריך שיהיה רוחב פס גבוה. אני גם דואגת לקולגה שגם יהיה מחובר ממחשב מחוץ לבית שלי. במידה ויש תקלות הוא יכול להודיע על התקלה ולתת הוראות מה לעשות.

בשנה האחרונה התחלתי להשתמש גם בכלי חינמי של גוגל, Google hangout on air, אני כרגע בודקת את האפשרות לעשות וובינר במערכת ייעודית יחד עם ההאנגאוט.

בחודש האחרון עזרתי בארגון של כנס אינטרנטי בנושא קשב וריכוז. כל פעם התחברנו למרצים שהיו במשרד או בבית שלהם. למרות שבדקנו את הציוד לפני הכנס, גם שם נתקלנו בבעיות. הצלחנו לחבר את המרצים בעזרת הסמרטפונים ואפילו הייתה מרצה אחת אשר התקשרנו אליה דרך סקייפ וככה הצופים גם שמעו את ההרצאה שלה.

חשוב להקליט את ההרצאה מפני שיש הרבה אנשים אשר שומעים את ההרצאות מאוחר יותר.
וובינר מאפשר דיון ושאלות בזמן אמת עם המשתתפים, שיכול לתרום להבנה ולמעורבות שלהם בנושא. איך את מעודדת דיונים במסגרת הוובינרים שאת מעבירה?

השאלות הן חשובות מאד, צריך להחליט מתי עונים עליהן. בכנס של בעיות קשב וריכוז, המרצים נתנו הרצאה קצרה של 20-25 דקות ובסוף היה זמן לענות על שאלות. לפעמים צריך לענות על שאלות תוך כדי הרצאה כאשר מבינים שיש נקודות שרוב האנשים לא הבינו ולפעמים צריך להרצות ברצף כדי לא לאבד את הגולשים ולענות על השאלות בסוף.

הכלי לשאול את השאלות הוא גם חשוב. במערכת GOTOWEBINAR ניתן לשאל שאלות ורק מנחה הכנס ו/או המרצה רואים אותם.

פעם אחת השתמשנו בכלי של פייסבוק כדי שהמאזינים ישאלו שאלות וזה היה מעניין לראות שגולשים נרשמו לוובינר אחרי שראו בפייסבוק את השאלות שחברים שלהם שאלו.

כדי לא לאבד את הריכוז במשך ההרצאה אני ממליצה שתמיד יהיו לפחות 2 אנשים שמנהלים את הוובינר. כאשר אחד מרצה, השני בודק את השאלות ובמידה וראוה שאלה שדורשת הבהרה הוא שואל את המרצה.

ראינו שגם שילוב של 2 מרצים לפעמים עושה את הוובינר יותר מעניין, כמו ראיון שרוצים להבהיר את הנקודות החשובות.

ובנושא דיונים: בהרצאה פרונטלית הרבה פעמים מיעוט של אנשים ״גונב״ את הדיון והשיחה גולשת לכיוונים שלא תורמים לרוב המשתתפים. איך מנהלים דיון במדיום אינטרנטי? האם גם בוובינר צריך מדי פעם להשתיק את המתפרעים?

בכלים של הוובינר ניתן לפתוח/לסגור את המיקרופונים של הגולשים. בדרך כלל רק המיקרופון של המרצה ו/או של המנהל השני פתוחים.

בעיות של ”מתפרעים“ ראיתי רק במקרים של שאלות פתוחות לכל הצופים. היו מקרים שהגולשים התחילו דיונים צדדיים שלא היו קשורים להרצאה.

במידה ובכלי שמעבירים את הוובינר זה אפשרי, במקרים אלה ניתן לסגור את תגובות הגולשים.

אני יודע שלאחרונה התחלת להעביר וובינרים על נושאים שאינם טכנולוגיים. איך את מוצאת את הקהל לנושאים אלו? מהי רמת הקשב וההשתתפות שלהם?

הייתה לי הפתעה גדולה מאד כאשר התחלתי לארגן וובינרים בנושאים שלא קשורים לאינטרנט. יש היום דרישה גדולה מאד למידע, להכיר את המומחים בנושאים שונים. וובינר הוא כלי מצויין להגיע לכל הקהלים. בכנס על קשב וריכוז נרשמו יותר מ- 1,000 איש וקרוב ל-400 איש נכחו באותו היום. זה היה פשוט מדהים לראות את ההתעניינות, את ההתערבות ואפילו לראות את הנרשמים לשמוע את ההקלטות. כ- 30% מהנרשמים להקלטות היו אנשים אשר לא היו רשומים לכנס. כנראה קיבלו המלצה מחברים שלהם. וובינרים, להבדיל מהרצאות פרונטאליות, יכולים לנצל את הוויראליות של הרשתות החברתיות והמיילים.
אני רוצה לנצל את הבמה הזאת להמליץ לכל מי שנמצא בתחום שיש בו הרבה מתעניינים ורוצה להגיע אליהם בתקציב נמוך: וובינר יעזור לכם להגיע לשם.
ושאלה אחרונה, מהם הטיפים החשובים ביותר למישהו שרוצה להתחיל מחר בבוקר להעביר וובינרים?

וואו! זאת שאלה יפה. אני אוהבת לתת טיפים. הדבר הראשון הוא שצריך לדעת מה הסיבה שבגללה אנו רוצים לעשות וובינר, האם זה כדי להגדיל את רשימת התפוצה, כדי להגדיל את החשיפה של העסק, לתת ערך ללקוחות, למכור מוצר או שירות. בלי לענות על השאלה הזאת יהיה קשה מאד לתכנן את הוובינר ולקבל את המקסימום ממנו.

טיפ נוסף הוא לתכנן היטב את הזמנים. לא לעשות וובינרים שעוברים את השעה וחצי, כולל לענות על שאלות. קשה לשמור על ההתעניינות של האנשים במשך זמן כל כך ארוך. במידה והוובינר יהיה ארוך (כמו בכנס עם הרבה מרצים) יש להקפיד על עמידה בלוחות זמנים.

הטיפ האחרון הוא שצריך לדאוג שעמודי הרישום צריכים להיות תמיד אותם עמודים, גם לרישום לוובינר וגם לרישום להקלטות. הרבה פעמים אני מוצאת מייל ישן עם הזמנה לוובינר וכאשר אני מקליקה על הקישור אני מגיעה לעמוד שכבר לא קיים. אנו צריכים לנצל את הוובינר כדי שהגולשים יוכלו להגיע לתכנים בכל רגע נתון.
וטיפ בונוס: נסו לדאוג שכל המיילים ודפי הרישום יהיו מותאמים לסלולרי. בוובינר האחרון שהעברתי, כמעט 18% מהנרשמים נרשמו דרך מכשיר מובייל.

רותי תודה רבה שהצטרפת אליי היום. למדתי המון ומחכה להשתתף בוובינר הבא.

2 תגובות:

  1. מערכת GoToWebinar היא הרולס רויס של מערכות הוובינרים וגם אני עושה בה שימוש. זה יותר פשוט, לערוך וובינרים, מאשר רוב האנשים חושבים. אני יודע שיש פחד מכל מיני חידושים טכנולוגיים, אבל זה קל ופשוט, בכל אופן, הרבה יותר פשוט ממה שרוב האנשים מדמיינים.
    רותי ציינה שאחוזי ההגעה לוובינר הם בסביבות 30% ואולי גם 40%, אבל אני הייתי רוצה להתייחס לשלב אחד לפני זה והוא השלב בו צריך לעניין את הקהל ולגרום לו להירשם. צריך לבנות מערך, כן כן, מערך שיווקי שידחוף קדימה את הוובינר, יפיץ אותו לכמה שיותר אנשים/לקוחות רלוונטיים. אני מדגיש, למרות שהוובינר חינם, בדרך כלל, כדאי להתמקד ולא להביא כל אחד אלא את אלה שהוובינר נבנה עבורם ושוב אני מחזיר אתכם לראיון עם רותי בו היא ציינה שיש לקבוע את מטרת הוובינר בראש ובראשונה.

    השבמחק
  2. שלום זוהר, בהחלט נכון מה שאתה אומר. כל מהלך שיווקי צריך להיות ממוקד ולהביא את קהל היעד המתאים.הדגשתי בסוף גם את ההתאמה של כל המיילים ועמודי הנחיתה לטלפון סלולרי כי היום חלק גדול מהאנשים נמצאים שם וכל התכנים צריכים להיות מותאמים למדיה זו.

    השבמחק