יום שישי, 25 באוקטובר 2013

מה חדש ב Keynote 13

אפל שחררו השבוע עדכון גדול לחבילת iWork, התחליף שלהם לאופיס. בתוכנת המצגות שלהם, Keynote, התחלתי להשתמש לפני כשנתיים, בתקופה בה החלופות היו OpenOffice ו Google Docs, ושתיהן לא היו מספיק טובות לעריכת מצגות מקצועית. במהלך התקופה שעבדתי עם Keynote ניסיתי גם לכתוב מצגות בטכנולוגיית ווב מספר פעמים (ואף כתבתי על החוויה). למרות הכל כשמצגות זה העבודה שלך, אין עדיין תחליף לתוכנת מצגות מקצועית.

עכשיו שכל זה נאמר, הגיע הזמן לספר קצת על הגירסא החדשה של Keynote. מה ירד, מה התווסף ומה השתנה.

1. שינויי ממשק

 

הממשק החדש. חלון Inspector משולב בצד ימין, חלון Media משולב כתיבה קופצת

כמו בכל עדכון תוכנה גדול, ובמיוחד בחברה שהחליפה מנכ״ל, משתמשים וותיקים עלולים לא להרגיש בבית מהרגע הראשון. הכפתורים לא איפה שאנחנו רגילים ויש דרך חדשה לעשות דברים.
הגירסא החדשה של Keynote מנסה להגיע לממשק מינימליסטי ככל האפשר, גם אם זה כרוך בוויתור על רעיונות שהיו מרכזיים בגירסא הקודמת. במקרה הזה מה שירד הוא ריבוי החלונות. בעבר התרגלנו לפתוח את ה Inspector window (ולאבד אותו בין החלונות כל כמה שקפים), כעת כל התוכן שלו מודבק בצד ימין של החלון הראשי. שינויי גופן, יישור והגדרות נגישים בלחיצה אחת מתוך אותו החלק.

אותו הדבר עם חלון הוספת מדיה, שכיום משולב בתוך הממשק.

שינויים נוספים שתמצאו הם שינוי האייקון (אהבתי את הישן יותר), צמצום ה Toolbars והזזת כפתור הוספת השקף לתחתית תצוגת השקפים. מאחר וה Toolbar החדש כולל פחות כפתורים, יש צורך להתרגל מחדש לחלק מהפעולות.

2. תאימות

 

 לא ערכתי בדיקה מקיפה מאחר ואין לי יותר מדי מצגות PowerPoint. מהמעט שניסיתי לפתוח מצגות PowerPoint יש שיפור קל. למשל, בעבר מספרי שקפים בחלק מהמצגות הופיעו במקום הלא נכון, ונראה שזה תוקן.

תפריט ייצוא לעומת זאת עבר רידוד רציני, וכמעט בכל אחד מיעדי היצוא תמצאו פחות אופציות ממה שהייתם רגילים אליהן. ייתכן והאפשרויות החסרות מוחבאות בתפריטים אחרים, אך אני לא מצאתי. אני משתמש הרבה בתפריט ייצוא ל PDF, ואלה האפשרויות שאבדו ממנו:

  1. מספור שקפים.
  2. הוספת מסגרת סביב שקפים.
  3. הוספת תאריך.

ממה ששמתי לב לא נוספו אפשרויות לתפריטי הייצוא.
מסך ייצוא ל PDF. הרבה פחות אפשרויות.

3. שינויים בהרגלי עבודה

 

אלה ההרגלים שאני אצטרך להגמל מהם, מאחר ואינם זמינים יותר בגירסא החדשה:

הוספת שקפים.
אני הייתי מוסיף שקף באמצעות כפתור ימני => הוספת שקף, ורק אז בוחר את המבנה שלו מתפריט Master (מחליף בין רשימת נקודות / תמונה / כותרת / נקודות ותמונה / וכו׳). מאחר ותפריט Master ירד מה Toolbar, כיום יש צורך קודם ללחוץ על השקף במקום ריק, ואז לשנות את המבנה מתפריט הצד. אני עדיין מנסה להתרגל.

שמירת גופן במועדפים.
בגירסא הישנה של Keynote יכולת להכין רשימת גופנים מועדפים (גופן + גודל), וכך היה קל מאוד לבצע שינויי גופן מהירים בשקפים. בגירסא החדשה לא מצאתי את רשימת הגופנים המועדפים, ולכן כל שינוי גופן חייב לבחור מחדש את הגופן והגודל מתוך התפריטים.
מעבר מהיר בין תאים בטבלא באמצעות Tab.
אין הרבה מה להוסיף מעבר לכותרת, זה פשוט לא עובד יותר. גם אם הייתם רגילים לעבור עם החצים בין התאים, כעת תצטרכו שתי לחיצות כדי לעבור תא (כלומר, מתוך מצב כתיבה בתוך תא, צריך ללחוץ פעם אחת חץ ימינה לצאת ממצב הכתיבה, ורק בלחיצה השניה עוברים לתא שמימין).

4. למה בכל זאת שווה לשדרג

 

מעבר לעובדה שטוב תמיד לעבוד עם הגרסאות העדכניות ביותר לתוכנות, יש כמה פיצ׳רים חדשים שאני הולך להנות מהם:
טבלאות מסוגננות
מערכת טבלאות חדשה לגמרי, עם עיצובים לטבלאות, צבע משתנה לשורות שיהיה קל לקרוא, כותרות לעמודות ולשורות וגם כותרת לטבלא. שינוי גודל הטקסט בתאים בלחיצת כפתור, הוספת עמודות או שורות ישירות מתוך השקף (לא צריך לפתוח חלון Inspector בשביל זה), שכפול ערכים בטבלא על ידי גרירה (כמו אקסל).

שיתוף בלחיצת כפתור דרך iCloud
כן אפל רוצים שנתחיל להשתמש ב iCloud במקום ב Dropbox ומשלבים אותו בכל מקום. שיתוף תיקייה שלמה של מצגות עדיין קל יותר באמצעות Skydrive, אבל למצגת בודדת יש כאן פוטנציאל.

סגנונות טקסט
רעיון מרכזי נוסף שתתקלו בו מהר מאוד הוא שליטה על סגנון הטקסט. הסגנון כולל את הצבע, גופן, גודל, קו תחתי או הדגשה, ריווח ואף סגנון בולטים. אפשר להוסיף סגנונות משלכם לגישה מהירה לאוסף כל מאפייני הטקסט שאתם רגילים אליהם. פחות טוב מגופנים מועדפים, אבל גם כאן יש פוטנציאל.

5. ומה לגבי העברית?

 


למרות ההתלהבות הגדולה, אני לא הצלחתי עדיין לכתוב מצגת בעברית. הכתיבה מימין לשמאל עובדת, אך הבולטים עדיין תקועים בצד שמאל, מה שהופך את כל הרעיון ללא ישים.
אם אתם כותבים מצגת בעברית ללא סימני בולטים, הגירסא החדשה תתן לכם שליטה יותר טובה בכיווניות: בחירת מילים, מחיקה ושינוי טקסט עברו תיקונים רציניים לדו כיווניות.

עריכה: בעקבות הערה בפורום גיליתי שאפשר לשנות את הכיווניות של הבולטים כמו שמשנים כיווניות של טקסט בתוכנות אחרות, ואז מקבלים בולטים במיקום הנכון. הוראות בהרחבה כאן:
http://superuser.com/questions/229821/snow-leopard-how-to-change-left-to-right-and-right-to-left-input
(ותודה לשושנה)

6. ועכשיו אתם

שדרגתם ורוצים לספר על זה ? יש לכם מה להוסיף ? פיצ׳רים חדשים שאהבתם ? הרגלים ישנים שכבר לא עובדים ? בדיוק בשביל זה יש מקום לתגובות.


2 תגובות:

  1. בוקר טוב, יש לך מושג איך מוסיפים פונט בעברית לרשימת הפונטים? ביקשו ממני להשתמש בפונט רימונה. תודה.

    השבמחק
    תשובות
    1. הי הילה,

      אני מוסיף פונטים באמצעות לחיצה כפולה על הגופן מחלון ה Finder של המק, ואז הגופן מותקן על המחשב וזמין בכל התוכנות (כולל ב Keynote). לדעתי התוכנה שמנהלת פונטים נקראת Font Book ואפשר אולי גם דרכה להתקין.

      מחק