יום שבת, 24 באוגוסט 2013

מדריך מקוצר לטיפוגרפיה עבור כותבי שקפים

זה לא סוד שלכתוב מצגות זה לא כיף גדול. מרצים מאוד אוהבים לתכנן מה להגיד, לחשוב איזה דברים ללמד ולייצר המחשות ודוגמאות איכותיות לנושאים אלו, אבל לכתוב את הכל לשקפים ? זה נשמע מיותר.
כנראה זו הסיבה שרוב המצגות שאנו רואים בנויות על פי אותה השיטה (כן, גם אלו היפות או המעוצבות): כותב המצגת מפעיל PowerPoint או Keynote, בוחר טמפלייט שנראה נחמד — או אם מדובר בארגון אפשר לקחת את הטמפלייט הארגוני, ומתחיל למלא את הטקסט במקומות המתאימים.
אני לא חושב שהאשם כאן הוא עצלנות. אולי חוסר ידע.

בעוד כותבי מצגות רבים מבינים את החשיבות של בניית טיעון, הצגת הבעייה בצורה משכנעת וקריאה לפעולה — כשמדובר באופן ההצגה של הטקסט אנו לא ממש מבינים את הקשר בין אופן הצגת הטקסט על השקף לבין העברת המסר. במקרה הטוב אנו רוצים לכתוב מצגת יפה כדי שיחשבו שהשקענו.
בואו ננסה לבחון רגע את השאלה הזו באמצעות דוגמא.

1. למה בכלל צריך טיפוגרפיה.


נתבונן ב-3 ההזמנות המופיעות כאן כשקפים. נסו לחשוב מאיזה אירוע הגיעה כל אחת מההזמנות.





הטקסט בכל אחת מההזמנות הוא זהה. למרות זאת, סביר להניח שההזמנות הן לשלושה אירועים שונים: הראשונה מרגישה רשמית ויכולה לתפקד כהזמנה לאירוע תרבותי או משפטי (עו"ד אוהבים אותיות גדולות); השנייה יכולה לתפקד כהזמנה לאירוע עם ילדים, מסיבה או חדר ג‘ימבורי חדש שנפתח בשכונה; והשלישית עובדת לא רע כהזמנה לחתונה או אירוע אופנה.

גם אם הרעיונות שלכם לגבי אירועים היו שונים משלי, על דבר אחד אנו יכולים להסכים, אופן כתיבת המילים כולל גם הוא משמעות, הנגזרת מהרקע התרבותי של הקוראים ומעולם המושגים שלהם. משמעות זו יכולה להתאים למסר שאתם רוצים להעביר או להתנגש אתו. ואתם כבר יודעים מה עדיף.

2. אבל אני לא יודע לעצב.


אם אתם לא מרצים לעיצוב, רוב הסיכויים שהתגובה שלכם לפסקה הקודמת תהיה משהו בסגנון ”אוקיי שוכנעתי שטיפוגרפיה זה חשוב, אבל אין מצב שאני אצליח להעביר את המסר הנכון דרך אופן הכתיבה, אז עדיף לנסות לא להעביר מסר כלל“.
זה כנראה גם מה שאני הייתי אומר, אלמלא בעייה אחת: אין לכם באמת אפשרות לא להעביר מסר כלל. כל דבר שתכתבו, כולל מצגת מלאה Bullet Points בגופן ברירת המחדל של Power Point אומר משהו. זה אומר משהו עליכם, על הטקסט ועל המסר.

מעצב טוב יוכל כמובן לעזור לכם לכתוב באופן שיעבוד הכי טוב עבור הקוראים שלכם, אבל אין בזה ממש צורך. כדי לכתוב טוב כל מה שצריך זה לדעת לקרוא.

3. אוקיי שוכנעתי, מה עכשיו ?


המטרה שלנו כשאנו כותבים מצגות היא לעזור לאנשים לקרוא אותן, לשמור על רמת עניין גבוהה ובסוף גם להניע לפעולה. בפעם הבאה שאתם כותבים מצגת, נסו לקרוא אותה אחרי שכתבתם תוך שימת לב לפרטים הבאים:
  1. נסו לקרוא את המצגת בחדר חשוך, כך שהאור היחיד מגיע מהמקרן. העיניים מתעייפות ? עדיף לבחור רקע קצת יותר כהה.
     
  2. האם השתמשתי בגופן מעניין ? אם כן - החליפו. זו לא שגיאת כתיב, גופן שנראה לכם מעניין לרוב יסיח את דעתם של הקוראים, בייחוד במצגת ארוכה.
     
  3. נסו להסתכל על שקף אקראי. תוך כמה זמן אתם יכולים להבין בגדול מה הוא רוצה להגיד ? אם יותר מ-3 שניות, שכתבו את הכותרת ושקלו להבליט אותה.
     
  4. האם התמונה עוזרת להבנה של השקף או פוגעת ? האם טקסט מסוים עוזר להבנה או מסיח את הדעת ? כלל אצבע: אם אפשר בלי זה, עדיף בלי זה.

ולמי שרוצה לקרוא עוד על טיפוגרפיה, אני התחלתי לקרוא השבוע ספר חופשי מרתק של מתיו באטריק שנקרא Practical Typogrpahy ואני ממליץ עליו מאוד.

כתבתם מצגת מעניינת ורוצים לספר על זה ? התגובות של הפוסט הן מקום מצוין!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה