יום שבת, 23 במרץ 2013

מרגיש מקובע ? 5 טיפים שיעזרו לך להיות יותר ספונטני בהרצאה הבאה (ובחיים)

מכירים את האנשים האלה שתמיד מצליחים להפתיע בספונטניות שלהם ? מהסוג שיכולים לספר לך שאין להם ממש תוכניות לחג, אבל כשתדברו אחריי תגלה שהם בספונטניות ירדו לסיני, צללו עם גמלים ולמדו לרכב על חד-אופן בהרים.

גם בתחום ההרצאות תמצאו אנשים כאלה. מרצים שמסוגלים לדבר על כל נושא שבעולם כאילו בספטונטניות, שכשאתה שואל אותם איזה דוגמאות יהיו בשיעור הם יענו בנונשלנטיות: "אני לא יודע, נתחיל ונזרום". אז אם גם אתה מקנא בכל האנשים האלה שנראה שהכל מצליח להם בלי להתאמץ, הנה הטיפים שלי איך להיות יותר ספונטני (ואולי) אפילו להינות מזה.


1. התכונן טוב


הדבר הראשון שיעזור לך להיות יותר ספונטני נשמע כמו ההיפך מספונטניות. אבל, בוא נחשוב על זה רגע. מי שרוצה באמצע הדרך לעצר בספונטניות בים לראות את השקיעה, כדאי שיהיה לו כסא מתקפל בתא המטען (ועדיף גם בקבוק יין לכל מקרה).
בתור מרצה, להיות ספונטני זה הדבר הכי קל בעולם אם יש לך כבר חומר מוכן על כל נושא אפשרי, או לפחות על רובם. כך, כשאתה מגלה שהקבוצה שמולך מאוד מעוניינת לשמוע על נושא שדווקא אינו בחומר, אבל אתה כבר לימדת אותו 3-4 פעמים בקבוצות אחרות, אין שום בעייה לשנות קצת את הסילבוס.
אם, לעומת זאת, שואלים אותך על נושא שאיננו בחומר וגם אין לך שום דבר מוכן על אותו הנושא, להתחיל לדבר עליו ולקוות לטוב יכול להיות מתכון לאסון.

גם בנושא הזמנים ההתכוננות היא המפתח לספונטניות. כשהתחלתי לקבל שליטה על הזמן שלי האינסטינקט הראשון היה למלא את הלו"ז עד אפס מקום. אנשים עסוקים נראו לי תמיד מאוד מצליחים, אז מטבע הדברים עדיף להיות עסוק מאשר להתבטל. אבל, אם ספונטניות היא מטרה, תצטרך להשאיר גם זמן ריק (או כמו שאני קורא לו "שמור לאירועים ספונטניים"). כך, כשתגיע הזדמנות שאי אפשר לסרב לה, יהיה לך את הזמן לקבל אותה.

2. תפסיק עם הדברים הלא-כיפים


דברים לא-כיפים היא הגדרה כללית לכל מה שגוזל ממך אנרגיה - גם אם באותו רגע הוא נראה הכי אטרקטיבי בעולם. אלה הדברים שמונעים ממך לחקור ולמצוא את ההזדמנויות להיות ספונטני. כשאתה מרוח מול גמר כוכב נולד, אין הרבה סיכוי שתצא לחפש הזדמנויות חדשות.

חיסול הדברים הלא-כיפים בחיים מייצר את הזמן לחקור, לחפש וגם למצוא. אם בסעיף הקודם דיברנו על לפנות זמן לספונטניות, דברים לא-כיפים הם הדבר הראשון שצריך להתפנות. 

3. התעלם מהפחדים של ההתחלה


באחד מאירועי הספונטניות הבודדים שאני זוכר, הציעו לי חברים להצטרף לפסטיבל שאנטי כזה או אחר. בדרך כלל דחיתי את ההצעות האלה בלי להתבלבל - לישון מחוץ לבית, לאכול גרעינים ולא להתקלח אלה דברים שממבט ראשון מלחיצים אותי.

כמובן, שאחרי שהתגברתי על הפחד והחלטתי לנסוע היה דווקא ממש נחמד, ואפילו חוויה שזכורה לי עד היום.

אותו הכלל תקף גם בהרצאות: זה מפחיד להתחייב לדבר על נושא חדש שלא דיברת עליו קודם, אבל אחרי ששמנו את הפחד הזה בצד והתחייבנו, כל אירוע כזה יכול לפתוח הרבה הזדמנויות, ובעיקר זה יוצא די כיף בסוף.

4. היה ממושמע


ספונטניות איננה בטלה, וכדאי לשים לב להבדל. אם מתחשק לך בספונטניות לראות את גמר כוכב נולד במקום להתכונן להרצאה שתעביר מחר, אתה כנראה תפגע בך ובמאזינים שלך.
על מנת שספונטניות תעבוד טוב היא חייבת להיות מתוכננת ומבוצעת על הצד הטוב ביותר. וגם, כדאי לבחור לעשות בספונטניות רק את הדברים שבאמת מועילים.


5. נסה להיות קצת פחות בררן


פגשתי לא מעט מרצים שישמחו לדבר יותר אם רק יזמינו אותם, אבל במקביל מסרבים כמעט לכל הזדמנות. מקום אחד היה רחוק מדי, מקום אחר לא משלם מספיק והשלישי היה בשעה לא נוחה.
אם גם אתם מסוג האנשים שצריכים לחשוב, להתייעץ ולחשוב שוב לפני שאתם קופצים למים - נסו גם להסתכל על התמונה הגדולה ולקפוץ למים לעתים יותר גדולות. שרית חדד אמרה בדה וויס לגבי שירה בקניונים בתחילת הקריירה ש"כל במה היא במה". אני מאוד מסכים.

בסופו של דבר, ספונטניות בטוב טעם היא פריווילגיה של אנשים שעובדים קשה מאוד כדי להשיג אותה, מנסים כל הזמן דברים חדשים ומתכננים חיים של גילוי וניצול הזדמנויות. עבור רובנו, זה לא קורה מעצמו, אבל בהחלט שווה את ההשקעה.

רוצים לספר על חוויות טובות שקרו בספונטניות ? על צרות שנקלעתם אליהן כתוצאה מעודף ספונטניות ? יש מקום בתגובות !

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה