יום שבת, 28 בספטמבר 2013

המדריך השלם לבחירת תמונות לשקפים

לא קל לכתוב מצגות. בעוד שפעם יכולת לקחת ספר ופשוט לסכם אותו בנקודות ולרשום בפורמט של פאואר פוינט, היום כולם רוצים מצגות בסגנון טד. זה אגב שם קוד לשקפים מינימליסטיים עם משפט או עזר ויזואלי בשקף. אומרים לך שלהקריא נקודות משקפים זה משעמם וצריך לספר סיפורים, והמטרה של השקף היא להעביר רגש באמצעים ויזואליים באופן שיתחבר עם המלל של הסיפור. עכשיו לך תלמד פרל עם סיפורים ותמונות. לא קל לכתוב מצגת.

מצגת ויזואלית טובה היא אכן קשה יותר לכתיבה מאוסף נקודות פאואר פוינט, וזאת משתי סיבות: האחת היא שמצגת ויזואלית היא רק חלק קטן מהכנת ההרצאה. החלק המרכזי הוא הסיפור שאותו המצגת מלווה. מי שיתחיל מהמצגת עלול ללכת לאיבוד בפרטים. הדרך הנכונה היא להתחיל מהסיפור שלכם, ורק אחרי שכתבתם אותו בראשי פרקים לעבור על כל סעיף ולהתאים לו עזר ויזואלי; הסיבה השניה היא יותר טכנית. קשה למצוא תמונות טובות. לא שאין תמונות יפות וחופשיות — כאלה יש בשפע. זה פשוט שכשאתה מגיע לחלק בסיפור ורוצה לחזק אותו עם תמונה, קשה לבחור תמונה שתלווה את המסר ולא תגנוב תשומת לב או תעביר מסרים נלווים.

רוצים דוגמא ? כנסו לחיפוש הבא לתמונה חופשית הקשורה למילה פוקוס. תראו אם תצליחו למצוא תמונה שתעביר מסר של מיקוד במטרה.
http://www.123rf.com/search_free.php?kword=focus&t_word=&t_lang=en

כבר חזרתם ? מעולה. עכשיו בואו נדבר קצת על איך בוחרים את התמונה הנכונה למצגת.

1. אולי בכלל לא צריך שקף

לפני מספר שבועות העברתי הרצאה בסגנון Ignite, שזה אומר שיש 20 שקפים והשקף מתחלף אוטומטית כל 15 שניות. בזמן הכנת המצגת בדקתי כמה זמן אני מדבר על כל נקודה ולפי זה כתבתי שקפים שבדיוק יתחלפו עם כל מעבר לנקודה הבאה. זה היה מתיש. אם רצית להתעכב על נקודה יותר זמן זה לא היה אפשרי, או לפחות כך חשבתי. בדיעבד הבנתי שהיתה אפשרות נוספת: שקף כפול. שים שני שקפים זהים וקיבלת 30 שניות לדבר על השקף.
בהרצאה רגילה שאיננה Ignite אפילו את זה לא צריך. ובכל זאת יש נטייה לאנשים לשים שקף על כל נקודה. הנה רעיון: אם אין לך שום רעיון לתמונה טובה עבור נקודה מסוימת, אולי אין צורך בשקף.

2. כמעט תמיד עדיף איור

לאיור יש את היתרון שהוא מספיק פשוט בשביל שכולם יבינו אותו באותו האופן. אם מדובר בהסבר טכני איור עוזר להבין נקודה יותר טוב מכל הסבר מילולי שיוקרן על שקף. לגבי הרצאות לא טכניות הנה כמה דרכים פשוטות להעביר נקודה באיור:

  • אפשרות אחת עדיפה על אפשרות שניה: איור של מאזניים מוטים לכיוון שם האפשרות העדיפה.
  • לא יודעים מה לבחור: מאזניים מאוזנים עם סימן שאלה באמצע.
  • הערות או פידבקים מקהל המשתמשים: רשמו כל הערה בבועת דיבור (סטייל אייפון)
  • מספר אפשרויות: ריבועים צבעוניים מסודרים בגריד
  • איך מוצאים את הדבר הנכון מתוך מבחר גדול: צורה אחת (למשל ריבוע) משוכפלת לאורך כל השקף. מופע אחד מרכזי בצבעים והשאר בשחור-לבן.

3. ואפשר גם לנסות משפט

אם יש לכם נקודה מרכזית להעביר זה ממש בסדר לכתוב משפט בודד על השקף בפונט גדול. הרבה פעמים זה עושה את העבודה טוב יותר מכל איור או תמונה. אם יש כמה נקודות או כמה אפשרויות, אפשר לחלק למספר שקפים, בכל שקף לכתוב את שלושת הנקודות אך שתיים מהן בצבע חצי שקוף ורק אחת בולטת — זו שאתם עכשיו מדברים עליה.

4. אם בכל זאת חייבים תמונה

הדרך הנכונה לבחור תמונה היא להתחיל ממה שאתם רוצים ולא מהרעיון שאותו אתם רוצים להביע. אתרי תמונות אינם שם כדי לתת לכם השראה אלא כדי לתת לכם את התמונה שתרצו (בין אם מדובר באתר תמונות חופשי או בתשלום). גוגל תמונות לעומתם הוא מקום מעולה לקבל בו השראה לרעיון מסוים. זכרו שכשמחפשים בגוגל תמונות אפשר להשתמש בסימן המינוס כדי לסנן החוצה תוצאות לא רלוונטיות, לדוגמא אם תחפשו פוקוס, אולי תרצו להוסיף -ford כדי לא לקבל תמונות של המכונית.

אחרי שאתם יודעים מה אתם מחפשים אפשר ללכת לאתרי תמונות. האהוב עליי למצגות הוא:
http://123rf.com/freeimages.php

שם תמצאו הרבה תמונות סטוק חופשיות.

ואם לא מצאתם אפשר להמשיך ל:
http://morguefile.com/archive


שם התמונות לדעתי קצת פחות מתאימות למצגות, אבל עדיין אפשר למצוא דברים להשתמש בהם.

5. והכי חשוב לקחת השראה מאנשים אחרים

מכירים את ספיקר דק ? ברור שכן. עכשיו לכו לשם ותסתכלו במצגות. לא הכל מוצלח אבל אם נשארים בחלק העליון של Featured Presentations כמעט תמיד תמצאו שם רעיונות מעניינים לאמצעים ויזואלים שיעזרו לכם להעביר את הנקודה שלכם בצורה אפקטיבית.

יש לכם רעיונות נוספים ? מצגות מעניינות שכתבתם ? מקומות אחרים שאתם לוקחים מהם תמונות ? אל תתביישו להוסיף בתגובות.

תגובה 1:

  1. הבעיה היא שההוראות האלו תלויות בהמון גורמים.
    1. קהל יעד
    2. זמן להעביר
    3. סוג חומר להעביר
    4. אמצעי העברה
    5. ניסיון המרצה

    כל אלו (ואחרים) מאוד תלויים בגורמים השונים של מה צריך ומתי.
    בנוסף כל תת נושא בהרצאה גם משנה המון מבחינת הגישה שלו.

    השבמחק