יום שבת, 22 ביוני 2013

איך נראה מרצה מעולה שמשתמש בצגת איומה?

יש אנשים שפשוט יש להם את זה. שלא משנה איפה תשימו אותם, הם יצליחו לדבר עם רגש, להצחיק את הקהל, להפתיע עם נתונים ולעשות שינוי. טיפוס כזה הוא ד"ר מייקל גרגר.
בהמלצת חברים התחלתי לצפות בהרצאות של גרגר. למרות שגרגר עושה את הכל נכון מבחינת טון הדיבור, תנועות הידיים והבעות הפנים — לקח לי קצת פחות מ-20 שניות לקבל סחרחורת.

השקפים עמוסים במלל ומידע. גרוע מכך, מעברי השקפים כולם תלת-מימדיים רוויים באפקטים.

אם עדיין לא צפיתם בהרצאה, אני ממליץ בחום להכנס ללינק. אני אהיה כאן כשתחזרו עם עצות איך לעצב מצגת בצורה שלא תאפיל על המסר שלכם.

1. התחילו משקפים פשוטים

נסו לכתוב את המצגת כך שכל שקף יכלול משפט מרכזי או תמונה שתעביר רעיון מרכזי. בדוגמא של גרגר, היו שקפים רבים שכללו המון מלל עם הדגשות על המקומות החשובים. נסו להימנע מכך. אם השקף יוקרן בזמן שאתם מדברים, והוא כולל טקסט הרבה טקסט, הקהל לרוב יתקשה להקשיב לכם וינסה לקרוא את הטקסט במצגת.
(זה קורה בגלל שרובנו מאמינים שהטקסט הכתוב חשוב יותר או נכון יותר מזה שנאמר בעל פה). משעשעים במיוחד המצבים בהם מרצה מתחיל להסביר דבר מה, ומישהו מהקהל מעמת אותו עם זה שבשקף שהקרין כתובה מסקנה שונה. לך תסביר שהיית לא מרוכז כשתבת את השקף.

אותו הלקח תופס גם לגבי האפקטים (מעברי שקפים או אפקטים בתוך שקף). אלו הסחות דעת שיש לצמצם אותן למינימום.

2. השתמשו בגופנים פשוטים

עוד דבר שיוצר בלבול הוא הגופן. אם נזכור שכל המטרה של המצגת היא שאנשים יסתכלו עליכם ויקשיבו לסיפור שלכם, שימוש בגופן יצירתי רק ימשוך יותר מדי תשומת לב לדברים הלא חשובים. זו הסיבה שנרצה להימנע מגופנים כגון Comic Sans. מה בכל זאת אפשר ? גופנים כגון Myriad Pro, Helvetica Neue או אפילו אריאל יעזרו לכם להעביר את המסר טוב יותר מכל Baskerville.

3. לאמיצים שביניכם: נסו לוותר על המצגת

למי שמדבר הרבה אני ממליץ לנסות מדי פעם לוותר על המצגת. זה עוזר לקבל פרספקטיבה יותר טובה של מה חשוב ומה לא, ואיך לחדד את המסר בלי להסתמך על טקסט כתוב.


2 תגובות:

  1. לא יודע אם אתה מכיר, אבל יש אירוע מגניב שנקרא Powerpoint Karaoke (PPTK)
    אתה עולה לבמה, מקבל מצגת שלא ראית מעולם ומעביר עליה הרצאה קצרה של כמה דקות.
    אם אתה טוב, אתה יכול לזרום עם זה בקלות ולהעביר הרצאונת מאד נחמדה.
    באחת הפעמים קיבלתי מצגת שהייתה כולה טקסט (רובן מכילות תמונות כאלה ואחרות), זה היה נורא

    השבמחק
  2. נשמע ענק. גוגל נתן לי רק לינקים לאירועים כאלה מ 2010. יש לך משהו חדש יותר ?

    השבמחק