יום שבת, 20 באוקטובר 2012

הקהל שלך חולם בהקיץ ? כך תחזיר אותם למציאות

מקור תמונה: 123rf.com
השבוע ישבתי בהרצאה מעניינת על חידושים בתחום שאני מתעסק בו. קצת אחרי תחילת ההרצאה הטלפון סימן לי ברטט שהגיע סמס חדש — לא רציתי להפסיק להקשיב, אבל מצד שני המרצה הגיע לנקודה שהרגשתי שאני מבין את הפואנטה וחשבתי שהפסקה קצרה לא תגרום לנזק.
הסמס גרר סימוס תגובה, ועוד אחד מהצד שלי. כשחזרתי להקשיב כבר היה מאוחר מדי. החמצתי חלק חשוב מדי מהסבר הרקע. הדבר הבא שנאמר שהצלחתי להבין היה ה"תודה רבה" בסוף ההרצאה.

כשאנחנו עומדים ומדברים מול קהל, זה מפתה מאוד לדמיין שכולם מקשיבים בריכוז מלא מתחילת ההרצאה ועד סופה, שאנחנו כל כך מעניינים שכולם ישתיקו את הטלפונים, יכבו את המחשבים הניידים, ולא יחשבו על שום דבר מלבד הסיפור המרתק שאנו מספרים. המציאות קצת שונה.

כמו שאתם (ואני) נתנתק לפעמים מהרצאה, כך גם הקהל שלכם. בואו נבדוק איך אפשר לעזור לקהל שלכם לחזור לעניינים בחיוך.

1. עצרו לסיכום ביניים

כשאתם מכניסים סיכום ביניים כל 4-5 דקות, אתם מחלקים את ההרצאה שלכם למקטעים קלים לעיכול. כל פעם שמאזין עשה הפסקה, הוא יכול לחזור למקטע הבא ולהמשיך אתכם עד סוף ההרצאה בחיוך. 
הדרך הנכונה לסיכום ביניים היא להגיד בכמה מילים מה ראינו, תוך הדגשת הנקודות הרלוונטיות למקטע הבא. הרעיון הוא שגם אם מישהו נכנס באמצע להרצאה שלכם, מהר מאוד הוא יוכל להשתלב ולהבין את הנקודה. 
לדוגמא, אם אתם מספרים על שיווק מפה-לאוזן, סיכום ביניים יכול להישמע כך: ”עכשיו שראינו ששיווק מפה לאוזן חוסך לנו כסף, מאחר והוא חוסך בעלות הפרסום, בואו נראה מספר דרכים לבצע שיווק מפה לאוזן“. 
מספיק משפט אחד במקום הנכון כדי לגרום למאזינים שלכם להרים שוב את הראש ולהקשיב. זה האיתות שלהם שהתחיל נושא חדש ואפשר לחזור לעניינים. 

2. השתמשו בסיפורים במקום הסבר תיאורטי

בכל מצב שניתן להסביר או להמחיש נושא באמצעות סיפור — בחרו בסיפור (גם אם הוא פחות מדויק).לסיפור קצר יש התחלה, אמצע והכי חשוב סוף. מעבר לזה שסיפור מעניין יותר, הוא גם מאפשר לכולם לדעת בדיוק מתי הוא נגמר וכך נותן איתות לאנשים שהם יכולים לחזור להקשיב. 

הסעיף הזה נשמע יותר קל ממה שהוא באמת. נניח שאתם רוצים לטעון שילדים יצירתיים יותר ממבוגרים ויעדיפו לקחת סיכונים כשהם לא בטוחים. הדבר הקל לעשות הוא לחפש מחקר, להציג טבלאות, גרפים ולשכנע באמצעות ההגיון בנקודה שלכם. 
הדבר הנכון לעשות הוא פשוט לספר על ילד שעשה משהו יצירתי. ואז עוד סיפור כזה. ואז עוד אחד. זה מעביר את אותו המסר, אבל הפעם חילקתם נקודה ארוכה לשלושה סיפורים מעניינים, ואם הפסדתי את אחד מהם אני עדיין אוכל להמשיך אתכם עד סוף ההרצאה. 

3. השתמש בתוכנית

מוכנים להתחיל את ההרצאה ? נסו את המשפט הבא: ”שלום, שמי ינון פרק. יש לנו 30 דקות לדבר ובהן אני אציג 5 נקודות. אני אקדיש 5 דקות לכל נקודה, ובסוף 5 דקות לשאלות“. — עכשיו, בכל פעם שסיימתם נקודה חזרו על התוכנית. אמרו ”עד עכשיו דיברנו על נקודה 3, אני עובר עכשיו לדבר על הנקודה הרביעית“. 
זה לוקח 10 שניות להציג את התוכנית, ותוכנית מול העיניים מאותתת לאנשים באיזה נקודות הם יכולים לחזור להקשיב. 

כשאני למדתי בבית הספר רוב המורים כעסו אם תלמיד איבד ריכוז. בתור מרצים, חשוב שתבינו כי אנשים מאבדים ריכוז כי כך המוח עובד. קצת מקשיבים, ואז קצת חולמים בהקיץ, ואז חוזרים לאיזה סמס, וחזרה להרצאה. מרצים טובים עוזרים לאנשים לחזור להרצאה.

יש לכם סיפורים על חלומות בהקיץ בהרצאה ? ספרו לי על זה בתגובות.

תגובה 1:

  1. לגבי הצגת התכנית עבור התלמידים:
    במידה ויש לוח במקום אפשר לעשות שימוש בצד הימני (או השמאלי) שלו על מנת לכתוב בתחילת ההרצאה את התכנית עבור ההרצאה. זה עוזר לתלמידים שנכנסו מאוחר וגם לאלה שבכיתה ורוצים לראות איך החלקים משתלבים, במהלך ההרצאה.

    השבמחק