יום שבת, 19 במאי 2012

7 דרכים לשעמם את הקהל שלך


כולנו מכירים את החוויה — מתחילים להעביר הרצאה וכל הקהל מתבונן בעיניין בורקות, השאלות המעניינות לא מפסיקות להגיע והדיון סוער ופורה. אני פה כדי לדאוג שלכם זה לא יקרה.

השעמום מתחיל באנשים שהולכים לאיבוד. מאזינים טובים ואדיבים, שהיו שמחים לפרגן לכם, אבל אתם פשוט מסרבים בתוקף לתת להם סיבות להקשיב.

בעקבות הרצאה של דן מאייר בטד על לימודי המתמטיקה (ההרצאה, אגב, מרתקת ומומלצת בחום לכל מי שעוסק בהוראה) קבלו את המדריך המלא לשעמום.


1. יותר מדי תיאוריה


כמות הזמן שאנשים מצליחים לשמור על ריכוז ולהקשיב להסבר תיאורטי נעה בין 1-5 דקות (תלוי בנושא). פנקו אותם בהסבר תיאורטי שאורכו 10 דקות או יותר נטול דוגמאות והשלכות פרקטיות והפיהוקים יגיעו מיד.

חשוב להקפיד: אל תנסו לשאול את המאזינים שאלות תוך כדי ההסבר, זה עלול להעיר אותם.


2. הרצאה שלא מותאמת לקהל היעד


מדברים מול קהל של מוסכניקים ? דוגמאות מעולם האופרה עשויות להיות בדיוק מה שאתם צריכים בשביל להרדים את כולם. קהל היעד שלכם לרוב מרוכז בעצמו ובבעיות שלו, ומכיר את עולם התוכן שלו די טוב. עולמות אחרים — לא כל כך.


3. התמקדו בפתרון ולא בבעיה


נניח והמצאתם שואב אבק חדש, המנקה טוב יותר מכל שואב אחר וגם מכין קפה. אתם עומדים לדבר על המוצר החדש בכנס של איגוד המנקים וברגע האחרון החלטתם שעדיף להרדים את כולם מאשר להלהיב אותם על המוצר שלכם.
למרות שהמוצר מותאם במיוחד עבורם עדיין יש דרך ! עלו לבמה וספרו להם על המפרט הטכני של שואב האבק שלכם, עדיף בפרטי פרטים. לאחר מכן עברו לתאר את תהליך הפיתוח, את המחיר וכל מאפיין אחר של המוצר שאתם יכולים למצוא.

בשום אופן אל תעצרו להתייחס לבעיות שלהם. בדקות הראשונות של הרצאה מסוג זה נראה שכולם עדיין אתכם, אבל די מהר מתחילות לעבור במוחם השאלות: "מה בעצם הוא רוצה מאתנו ?", "למה השואב אבק הזה שונה ממה שיש לי עכשיו ?", והאהובה עליי "מה רע במה שאני עושה עכשיו ?".  אם לא תתנו התיחסות לשאלה השלישית, היו בטוחים שאנשים יאבדו אתכם במהירות.


4. פתרו בעיות מזויפות


הצד השני של לא להציג בעייה הוא להציג בעייה מזויפת. בעייה מזויפת היא בעייה שהומצאה במיוחד לצורך ההרצאה. לבעייה מזויפת אין קשר לחיי היום-יום האמיתיים של המאזינים, ויהיה מאוד קשה להסיק מסקנה מהפתרון של הבעייה המזויפת לפתרון של בעייה אמיתית דומה.

מספרים כי בתקופת המירוץ לחלל נאס"א רצו לאפשר לאסטרונאוטים שלהם לכתוב גם בתוך החללית. עטים רגילים לא עבדו ולכן עמלו בנאס"א על פיתוח עט מיוחד שיצליח לכתוב בסביבה נטולת גרביטציה. מיליוני דולרים ושנים של עבודה אחר כך הצליחו האמריקאים להמציא עת "עט החלל" שכותב גם מחוץ לכדור הארץ.
הרוסים פשוט בחרו להשתמש בעפרון.



5. עצרו את הדיבור להגיד אהה כמה שיותר פעמים


הפעם נראה שהכל אבוד. נקראתם להעביר הרצאה על מוצר חדש שפיתחתם בפני קהל של משתמשים אדוקים. את הנאום כתב עבורכם גדול כותבי הנאומים. הוא הגיש את הנייר ועליו הנאום והבטיח "את זה לא תצליח לפשל". כמו ביבי בנאום מול אייפא"ק, כל מה שתגידו יתקבל במחיאות כפיים.
הנה טריק שתמיד עובד: גמגמו. עצרו להגיד אההה, חזרו על מילים, וקטעו משפטים באמצע. בשיטה זו, גם מי שמאוד ירצה להקשיב פשוט לא יצליח להשאר מרוכז וילך לאיבוד מהר מאוד.


6. פנקו בפרטים הקטנים


לפעמים טבלאות אין סופיות של נתונים יכולות ליצור עניין. לשמחתנו מקרים אלו נדירים ביותר. ברוב הפעמים שתרצו להציג מחקר, נתונים חדשים, או כל דבר אחר שדורש ירידה לפרטים — הרצאה היא הפורמט הכי גרוע לעשות זאת. ככל שתעמיסו בפרטים ובמספרים, כך תגדילו את סיכויי המאזינים שלכם לשכוח את כל מה שאמרתם בשניה שתצאו מהחדר. סבירות גבוהה שאף הרבה קודם.


7. הימנעו מקריאה לפעולה


הדבר הכי טוב שאפשר לעשות כדי לשלוח את כולם לישון הוא להימנע מכל סוג של קריאה לפעולה. נסו להעביר למאזינים את ההרגשה שכל מה שהם שומעים מיותר לחלוטין, מאחר וחייהם לאחר ההרצאה ולפניה הולכים להיראות בדיוק אותו הדבר.
קריאה לפעולה נותנת להרצאה שלכם את הרלוונטיות ומחברת אותה לחיים של המאזינים.


שמעתם הרצאות משעממות בתקופה האחרונה ? בואו ספרו לי בתגובות מה עשה המרצה כדי להרדים אתכם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה