יום שבת, 7 באפריל 2012

בפסח הזה משתחררים מהמצגת


הרצאה ללא מצגת - זה עובד
אם ננסה למצוא תאריך אחד, ששינה את עולם הדיבור הציבורי, מן אירוע מכונן שבעקבותיו חיי הדוברים השתנו מקצה לקצה, זה יהיה חייב להיות ה 22 במאי 1990, התאריך שבו מיקרוסופט שחררה לאוויר העולם את תוכנת פאואר פוינט כחלק מחבילת תוכנות האופיס לחלונות גרסא 3.
האפקט התרבותי לא אחר לבוא. אם לפני המצאת הפאואר פוינט מרצים נעזרו בשקפים, לוח או עזרים חזותיים אחרים כדי להמחיש היכן שהיה צורך, ושומעיהם נאלצו לסכם לעצמם נקודות חשובות, כיום נראה כי כולנו התמכרנו לקלות שתוכנה זו (או מתחרותיה) מאפשרת.
מבחינת המאזין המצגת מסכמת את הנקודות החשובות של החומר. המצגת כוללת את כל המידע שהוא יצטרך. היא מספקת ביטחון וחוסכת את הצורך לסכם תוך כדי הרצאה.
מבחינת המרצה שימוש במצגת נוח יותר מאשר לכתוב ולמחוק מהלוח את הנקודות החשובות, היא מאפשרת הצגה של תמונות או סרטונים ויכולה להוסיף מימד של דינמיקה להרצאה.

אז למה שמישהו ירצה "להשתחרר" מהמצגת ?

כשאתם מדברים מול קהל אתם מובילים את ההצגה. אתה, הדובר, מחליט מה יבוא עכשיו, לאיזה נקודה להתיחס, באיזה אמצעי חזותי להשתמש ואיך לגרום לאנשים להתעניין במה שיש לך לספר. השימוש במצגת מאפשר בחלק מהמקרים להאציל סמכויות. השאלות על מה מדברים כעת, איזה דברים לספר, ואפילו מתי ההפסקה מוכתבות על ידי השקפים. המצגת לקחה את ההובלה וכעת כולנו (הדובר והשומעים) הולכים בעקבותיה עד שתסתיים.

תוצאה נוספת ששמתי לב אליה של שימוש במצגת היא רידוד הדיון. כשמרצה אומר משפט המאזינים מתייחסים אליו בספקנות גבוהה יותר מאשר כשהמשפט כתוב במצגת — מה שאומר שאתם תקבלו שאלות קשות בהרבה על הדיבור החי שלכם מאשר על הטקסט הכתוב. השאלות הקשות הנובעות מביקורתיות בריאה הן הבסיס לדיון פורה ולמידה.

לסיום, השימוש במצגות איפשר לדוברים להזניח את שלב ההכנה להרצאה. אנשים שנדרשים לדבר מול קהל כותבים מצגת ומשוכנעים שבכך עבודתם הסתיימה, שכן כשיגיעו להרצאה הם יראו מה כתוב בשקף וידברו על הנקודות שכתבו לעצמם מראש.
אין דבר רחוק יותר מהאמת — כתיבת המצגת היא הצעד האחרון בהכנה להרצאה, ואיננה מהווה תחליף לתכנון ותרגול. השימוש במצגת בהחלט יכול להועיל להרצאות כשעושים אותו נכון אך אם כל ההרצאות שהעברתם עד היום כללו מצגות, עשו לעצמכם טובה ונסו את ההרצאה הבאה להעביר ללא מצגת. התוצאה עשויה להפתיע.

ההרצאה שבלינק השבוע היא של גארי יורובסקי, פעיל זכויות בעלי חיים ואחד הדוברים הרהוטים של התנועה. גארי מצליח בהרצאותיו לשנות הרגלי חיים של אנשים, ולהביא אותם לפעולה מאוד משמעותית. את כל זה הוא מצליח לעשות ללא שימוש במצגת. כך נראית הרצאה ללא מצגת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה