יום שבת, 17 במרץ 2012

שלוש טכניקות שעובדות להניע מאזינים לפעולה


צביקה ברגמן - גם אתה יכול


מטרתה המרכזית של הרטוריקה היא הנעה לפעולה. אנו טורחים להכין הרצאה, להתכונן, להתלבש יפה ולהגיע לכנס כדי שבסופה מישהו מהקהל יקום ויעשה משהו. השבוע אני הולך להציג מספר טכניקות שיגרמו ליותר מאזינים שלכם לקום ולפעול.
לצורך הלימוד בחרתי את צביקה ברגמן, שמוכר קורסים לקידום עצמי. צביקה הוא מעין רמית' סת'י הישראלי, עם המנטרות והקלישאות הידועות (ונעליים סגולות שתואמות לעניבה). צביקה רוצה שנרשם לקורס שלו, והסרטון אמור להביא אותנו לפעולה - להירשם.

הדבר הראשון, אם כן, כשרוצים לייצר הרצאה אפקטיבית שתניע לפעולה, הוא להחליט על הפעולה. לפני שניגשים לכתוב או לתכנן מילה ראשונה תצטרכו לענות על השאלה: "מה אני רוצה שהקהל יבצע בסיום ההרצאה ?". אם התשובה היא בסגנון "אני מעוניין שהקהל יכיר יותר טוב את התחום" או "יעמיק את ידיעותיו", עשו לכם ולקהל טובה ושלחו מייל במקום הרצאה. ונעבור לטכניקות שהוצגו בהרצאה.

1. התמודדות עם הפחד

החלטנו מה אנו רוצים שהצופים יבצעו (ירשמו לקורס), עכשיו אפשר לשאול את עצמנו - מה יכול למנוע מהצופה שלי להירשם לקורס. רשמו כל העולה על רוחכם בלי להתבייש, סדרו את הרשימה מהקושי הגדול ביותר לקטן ביותר, ורשמו על כל נושא שהעליתם כמה מילים את התשובה שלכם לקושי.

לדעתי ברשימה של צביקה הקושי המרכזי ביותר היה:

  • מועמד לא ירשם כי הוא לא מאמין שזה יעזור ("אתה מרוויח משכורת של 6,000 ש"ח לדוגמא וחושב שאי אפשר להרוויח יותר
    תשובה רלוונטית: האמת שאפשר לשפר את המצב. המשכורת שלך נמוכה כי משהו עוצר אותך מלהרוויח יותר, מה שעוצר אותך זו הסביבה ואם תחליף את הסביבה תוכל לשפר את מצבך.
    תשובה רלוונטית: לא ניתן להיכשל בתהליך, אם תבוא לסדנא הוירטואלית ההצלחה מובטחת

  • מועמד לא ירשם כי הוא מרגיש שהתהליך מורכב מדי בשבילו או דורש השקעה גבוהה מדי
    תשובה רלוונטית: הקורסים נבנו בצורה כזו שתוכל לקבל מקסימום מידע במינימום זמן

2. איך הפעולה תשנה את העולם

הטכניקה השנייה שהוצגה היא תיאור כיצד הפעולה (הרשמה לקורס) תשפיע גם לטווח הרחוק על חיי הנרשם, הוא יוכל להעלות את משכורתו, לשפר את איכות חייו, את בריאותו, את קשריו הזוגיים ועוד. היבט נוסף, והוא מעניין יותר לדעתי כי פחות רואים אותו בשימוש, הוא תיאור טכני של איך הולך להיראות מהלך הקורס.
דווקא התיאור הטכני קוסם בעיניי כי הוא עוזר למועמד לדמיין איך הולכים להיראות חייו לאחר ההרשמה. מאחר וצביקה מוכר חלום יחסית רחוק, אם הוא היה נשאר רק עם הטווח הרחוק לצופה היה קשה מאוד לדמיין בפועל איך ההחלטה להירשם היתה משנה את חייו. הטווח הקרוב והתיאור המפורט מאפשר לצופה לבצע את פעולת ההרשמה בראשו בזמן השמיעה.
להנעה לפעולה שהולכת לייצר אפקט משיחי לטווח ארוך, מומלץ להוסיף על תיאור המצב לאחר הפעולה גם את התיאור הטכני היום יומי.

3. קריאה לפעולה קטנה תוך כדי האזנה

אנשים אוהבים לעבוד באינרציה, ואם המאזין שלך מתרגל שאתה מבקש משהו והוא מבצע, אז יהיה לו יותר קל להגיע לפעולה גם בסוף ההרצאה כשתבקש את הדבר הגדול. ניתן להרגיל את המאזין לבצע פעולות קטנות בשלבים תוך כדי הדיבור, הנה מספר דוגמאות:
  • לבקש מאנשים להרים ידיים בתגובה לשאלה
  • לבקש מהקהל להעלות נושא לדוגמא הבאה
  • בסרטון - אהבתי שהסרטון מחולק למספר חלקים, ובסיום החלק יש ללחוץ כדי להתקדם לחלק הבא. זו הנעה קטנה לפעולה המבוצעת מרחוק ומכניסה את הצופה למצב של אינטרקציה עם האתר


לסיכום הנעה לפעולה היא הדבר החשוב ביותר שאנו יכולים לשאוף אליו בהרצאה. הנעה לפעולה נותנת את ההצדקה למרצה ולקהל להשקיע מזמנם, והיא שתקבע כמה מוצלחת היתה ההרצאה. למי שאהב את צביקה, אני ממליץ לצפות גם בהרצאה על התמודדות עם הפחד, הכוללת עוד כמה רעיונות יפים בנושא שיפור עצמי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה