יום שבת, 9 בנובמבר 2013

הסבר מפורט על תקנות הנגשת האתרים החדשות, ולמה הן רעות לחופש שלכם

כמה עולה להרים ולתחזק אתר אינטרנט? קחו את האתר הפשוט ביותר בעולם — קחו את הבלוג הזה. נסו לנחש כמה שילמתי כדי לפתוח אותו או כמה אני משלם כדי להעלות כל דף תוכן חדש. אם אמרתם חינם צדקתם לגמרי, אבל רק באופן זמני. לאחרונה נכנסו לתוקף תקנות חדשות המחייבות כל בעל אתר להתאימו לגלישה לאנשים עם מוגבלויות. על פניו חדשות טובות, עד שהולכים וקוראים את התקנות, ומבינים שהדברים החשובים שמפריעים לאנשים עם מוגבלויות להשתמש ברשת לא הולכים להשתנות. מה שכן ישתנה הוא עלות הכניסה לאינטרנט, ולא לטובה.

האינטרנט מאז ומעולם היה מדיום די מוזר. זה סוג של אמצעי תקשורת שמאפשר לכל אחד לפתוח ״עיתון״ וירטואלי בחינם (נקרא אתר), לספר שם כל מיני שטויות או לשים תמונות של חתולים ואנשים יכולים להיחשף לשטויות האלה. אפשר להגיד שכל תמהוני, במקום שיצטרך לעמוד ברחוב ולהיות מואשם בהפרת הסדר הציבורי, יכול כעת להרים אתר במקום.
ולא רק תמהונים ניצלו את ההזדמנות הזו, מסתבר שזה גם טוב לעסקים. בעוד שכדי לפתוח עסק אתה צריך לקבל רשיון ואישורים, באינטרנט אתה יכול לפתוח עסק בלי לשאול אף אחד, למכור את בובות הפורצלן של סבתא ואולי להרוויח גרוש או שניים.
ויש גם את החלק המצליח של הרשת: אתרים שגדלו וכעת מרוויחים הרבה כסף מפעילות הרשת שלהם, עסקים רווחיים מהעולם האמיתי שנהנים מהעובדה שכולנו אונליין כל היום כדי לפתוח עוד ערוץ מכירתי או פרסומי ואפילו משרדי ממשלה שונים מבינים שדרך הרשת אפשר לקצר תורים ולשפר שירות בהשקעה לא גדולה.

אז מה קשורות תקנות הנגישות החדשות, ואיך הן הולכות להשפיע על החיים של כולנו? נתחיל מהסבר קצר בנוגע לתקנות. אלה הסעיפים בקצרה:

1. כל אתר אינטרנט מחויב ליישם תקנות נגישות אתרים על פי תקן רשמי של W3C (גם אם מאוחסן על שרת בחו״ל).
2. מומחה נגישות רשאי לתת פטור לאתר אם חלק מסעיפי ההנגשה בלתי אפשריים טכנית.
3. כל אדם רשאי לתבוע כל בעל אתר שאינו עומד בתקנות לקנס של עד 50,000 ש״ח.

השאלה הראשונה שבטח עולה לראש כשאתם רואים את הרשימה היא מהו התקן המדובר. כמה זה מסובך לקחת אתר ולהתאים אותו לתקן? כששאלתי את גוגל כמה עולה להנגיש אתר אינטרנט, הגעתי לאתר של חברת הנגשה מסוימת שטוענת שעבור אתר קיים, ההנגשה עלולה לעלות 30 עד 50 אחוזים מעלות הקמת האתר. תוצאות אחרות נתנו מספרים דומים. (הם גם מסבירים שעבור אתר חדש תוספת העלות עבור הנגשה היא סך הכל 5-10 אחוזים, אבל ייתכן והמחיר הראשוני שלהם גבוה מספיק).

עכשיו בואו נניח שהמספרים מדויקים, כלומר בואו נניח שאכן אם קנית אתר מונגש מחברת בניית אתרים פלונית הוא יעלה לך 2% יותר. נשמע סביר לעסק מצליח מהעולם האמיתי שרוצה להכנס לאינטרנט כדי להרוויח. אבל בואו נזכר רגע שהרבה מאוד אתרים לא נכתבו כדי להרוויח כסף או על ידי חברה לבניית אתרים. אני מדבר כאן על בלוגים, אתרי מחאה, אתרי משחק (זוכרים את הלפידומטר?) או סתם ילד שבונה אתר לעסק המשפחתי. כל האתרים האלו, אם ייפנו למסלול ההנגשה יקבלו הצעות מחיר גבוהות מאוד מחברות ההנגשה, רק משום שלא בנו דרכן את האתר.

ההשלכה המרכזית ביותר של תקנות נגישות חובה לאתרים הינה סילוק מהרשת של כל האתרים שלא נכתבו על ידי בעלי מקצוע, ואינם מכניסים מספיק כסף כדי להצדיק את עלות ההנגשה. אני יודע שלי הם יחסרו מאוד.

ומה לגבי הטענה שאתרי הממשלה והאתרים הגדולים יהיו כעת מונגשים? את ההוכחה הטובה ביותר לקשקוש הזה מצאתי באתר הביטוח הלאומי. האתר כולל הצהרת נגישות לפיה דפי האתר ברובם נגישים, פרט למערכת התשלומים. או בעברית, הם עשו את החלקים הקלים, אבל עדיין בשביל לשלם ביטוח לאומי אתם צריכים מחשב עם חלונות ודפדפן אינטרנט אקספלורר, ושום תוכנת קורא-מסך לא תעזור לעיוורים שביניכם לשלם דרך האתר.
אם נעיין שוב בסעיף (2) ברשימה שהצגתי קודם, נגלה שמומחה נגישות רשאי לתת פטור מעמידה בחלק מסעיפי ההנגשה. אני לא מכיר מומחה נגישות מורשה, ואני מתאר לעצמי שהרבה בעלי אתרים קטנים לא מכירים, אבל אני סומך על הגדולים שימצאו מומחה נגישות מורשה לפטור אותם מהחלקים הקשים בתקן.

במהלך הקריאה על התקנות נתקלתי בלא מעט טוקבקים של אנשים בעד ונגד, ואני רוצה להתייחס כאן לחלק מן הטענות שעלו בטוקבקים אלו או בשיחות עם אנשים על התקנות.

1. זה לעולם לא יעבור בבית משפט. הכוונה היא לאתרים גדולים.

אני לא מבין את זה. אתם רוצים להגיד שמישהו תיקן תקנה מתוך ידיעה ברורה שלא יאכפו אותה? או אולי הטענה כאן היא שמקרה כזה יגיע לבית המשפט והשופט יגיד ״כן, אני רואה שאתה עובר על התקנה, אבל היא תקנה לא חשובה אז לא אתן לך קנס״ ?. אני לא יודע מה אתכם, אבל גם אם זה נכון, הטירחה שבלהגיע לבית משפט, המתח בלרשום כתבי הגנה והחשש שמא בסופו של דבר אמצא אשם מספיקים כדי לשכנע אותי שלא כדאי להסתבך עם החוק.

2. אין שום הבדל בין הנגשת בית עסק לנכה, למשל על ידי מעלית, לבין הנגשת אתרי אינטרנט לאנשים עם לקויות.

התגובה הזו חוזרת בהרבה וריאציות והיא גם מעוררת אמפתיה רבה. אנחנו מאוד שמחים שבתי קולנוע מונגשים לנכים ואף אחד לא היה רוצה לחיות בחברה בה אדם בכסא גלגלים לא יכול לראות סרט. השאלה היא האם האנלוגיה במקומה.
אני לא מכיר בית קולנוע שעלות הקמתו היתה אפס. אני לא מכיר בית קולנוע שנכנסים אליו 3 אנשים בשנה. אין בתי קולנוע כאלה כי עלויות תפעול והקמה של בית קולנוע לא מאפשרות לו להיות שכוח אל. בהיבט של אתרי אינטרנט הסיפור שונה לגמרי. אם בנית אתר אינטרנט אצל חברת בניית אתרים בתשלום של עשרות אלפי ש״ח, תוספת של 2-3% להנגשה היא משהו שאתה (אולי) יכול לחיות אתו. השאלה כאן היא מה לגבי כל השאר?

3. החוק תקף רק לחברות ציבוריות, אתרים פרטיים לא קשורים לחוק

זה פשוט לא נכון. התקנה מנוסחת בצורה מאוד ברורה ומדברת על אתרים המספקים שירות לציבור. מאחר ותקנה היא נלווית לחוק, הלכתי לחוק ובדקתי מה מוגדר כשירות או מידע לציבור. אם אתם נותנים מידע, השכלה, פנאי ועוד רשימה ארוכה של סעיפים אתם שירות לציבור.
בלוג החתולים שלך? הוא שירות לציבור.

4. אני לא מבין את הבעייה, להנגיש אתר זה עניין פשוט

ייתכן שעבורך זה עניין פשוט. אם כן, אתה מוזמן לפתוח חברה שתנגיש אתרים בהתנדבות. אם לשפוט לפי העובדה שאין אף אחד כיום שמוכן להנגיש אתרים בהתנדבות, אני פשוט אניח שזה דורש עבודה.
(ובשקט אספר שגם קראתי את התקן. יש אתרים שעבורם ההנגשה תהיה פשוטה, ויש כאלה שהיא תדרוש הרבה מאוד שעות עבודה).

5. אם אתם לא יכולים להנגיש כי אין לכם תקציב סימן שגם ככה אתם לא מצליחנים

נכון, אנחנו לא מצליחנים. האם אין מקום באינטרנט לאתרים שאינם רווחיים ?

בשורה התחתונה התקנות החדשות מכוונות לעשות שינוי באינטרנט, ולא לטובה. לשון החוק מכוונת להפוך את הרשת ממקום ציבורי, בו כל אחד יכול להקים דוכן ולצעוק את שעל ליבו, לזירת עסקים בה רק הרווחיים שורדים. החוק החדש משית עלויות הקמה ותחזוקה היכן שלא אמורות להיות כאלה. אין באינטרנט מחסור בנדל״ן ואין מגבלה על כמות האתרים שיכולים להיות באוויר. הדרישה לסנן ולהשאיר רק את הרווחיים מסוכנת לחופש של כולנו.

[הבהרה: בשבוע הבא נשוב עם עוד טיפים לדיבור מול קהל. לא כל יום מגיע שינוי חקיקה כל כך חשוב שמצדיק פוסט].

7 תגובות:

  1. מסכים עם כל מילה. זהו עוד צעד בו הממשלה נוקטת בעמדה נגד העם. הפעם באמתלה של התחשבות בציבור המוגבל.

    בנוסף למס החדש - אין ספק שמדובר באמצעי לסתימת פיות וגם הוא חלק ממגמת הקיטוב בחברה הישראלית.

    יהיה פה מאוד חשוך כאשר החוק הזה ייכנס לתוקפו.

    השבמחק
  2. התחלקו על השכל, תפסיקו לגעת לנו באינטרנט

    השבמחק
  3. אסי, לצערי החוק הזה כבר בתוקף החל מה 25.10.

    השבמחק
  4. לא מדוייק
    http://2jk.org/praxis/?p=4910

    השבמחק
  5. הי ותודה על כל התגובות.

    אסי, אנונימי צודק. התקנות כבר בתוקף וכל אתר חדש שאתה מעלה חייב להיות נגיש. לגבי אתרים קיימים יש לך 3 שנים להנגיש אותם.

    והערה אחרונה בנוגע ללינק לפוסט של יונתן באותו הנושא: הפוסט ניסה להסביר למה החוק לא חל על אתרים של אנשים פרטיים. הדיון בתגובות שם מראה את המורכבות בטענות שלו.
    ייתכן ובתי המשפט יחליטו ברוב המקרים לא לקנוס בעלי אתרים פרטיים או אתרים לא רווחיים.
    עדיין ההתעסקות וללכת לבית משפט והפחד מקנס מספיק מרתיעים כדי להוריד הרבה אתרים קטנים מהאוויר.

    כולנו רוצים לקבל רשת נגישה, תקינה ושוויונית יותר. הבעייה שקנסות ומכתבי איומים מעו״ד לא יקרבו אותנו לשם.

    השבמחק
  6. תודה על הפוסט. מומלץ
    אסתי
    http://hamimlatsim.blogspot.co.il/2013/11/28-20-2013.html

    השבמחק